Raketti nousee korkeuksiin ison SEO tekstin vierellä, artikkelikuva, aihe: Wordpress hakukoneoptimointi

WordPress hakukoneoptimointi 2024 – miten parantaa Google sijoituksia?

Kilpailu verkkosivustovierailijoista on rajua. Ihmisen aika on rajallista. Yhä useampi haluaa saada nämä silmät kohdistettua omaan palveluunsa tai verkkosivustoonsa. Mainostaminen on yksi tapa, mutta se maksaa ja kilpailu myös siellä on todella suurta.

Yksi maksuton tapa saada liikennettä omalle sivustolle on Google. Ihmiset Googlaavat sopivia termejä ja päätyvät sinun sivustollesi. Mutta ei tämäkään tietenkään aivan helppoa ole, sillä netti on luultavasti pullollaan sivustoja, jotka kertovat siitä, mistä sinäkin haluaisit kertoa.

Haluat siis ehdottomasti Googlen hakutulosten kärkeen, jotta saat maksimaalisen huomion. Tutkimuksen mukaan jopa yli 25% Googlettajista klikkaa ensimmäistä hakutulosta [1]. Google arvostaa hyvää sisältöä yli kaiken, mutta sitä on hieman autettava ymmärtämään, mikä on hyvää sisältöä. Tässä peliin astuu SEO (= Search Engine Optimization) tai suomeksi hakuoneoptimointi.

Tämä artikkeli opastaa sinut WordPress SEO:n ja Woocommerce SEO:n saloihin. Jos toteutat artikkelin vinkkejä, saat sivustosi nousemaan hakukonesijoituksissa.

Wordpress hakukoneoptimointi hoituu Squirrly SEO:n avulla

Mitä WordPress hakukoneoptimointi on?

Miten Googlen algoritmi toimii?

Kuten somealustojen, myös Googlen algoritmin tarkka toimintaperiaate on tarkoin varjeltu salaisuus. Yleisesti kuitenkin tiedetään se, että Googlen algoritmejä ohjaa yksinkertainen ajatus: Miltä sivulta tämä hakija löytäisi vastauksen hakemaansa?

Algoritmi elää jatkuvasti. Teknologia ja säännökset vaikuttavat sen kehitykseen. Jokaista pientä algoritmin muutosta on turha stressata, sillä Google pyrkii vain siihen, että käyttäjä löytäisi mahdollisimman hyviä artikkeleita. Tämän vuoksi se kaikista tärkein, mitä voit tehdä, on kirjoittaa äärimmäisen hyvää ja laadukasta, käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä.

…mutta silti voit vaikuttaa hieman siihen, että Google uskaltaisi näyttää nämä mahtavat tekstisi myös muille.

  • Miltä sisältö vaikuttaa käyttäjän hakusanaan verrattuna? Google arvioi tätä sen perusteella, kuinka usein hakusanaan liittyvää tematiikkaa sivustolta löytyy. Jo käyttäjä hakee sanalla ”WordPress SEO”, on luultavampaa, että 1500 sanainen artikkeli, jossa lukee WordPress SEO 5 kertaa kertoo oikeasta aiheesta verrattuna artikkeliin, jossa se on mainittu kerran.
  • Kuinka nopeasti sivusto latautuu ja onko se helposti käytettävä? Jos sivu on hidas tai vaikea käyttöinen, on sitä turha näyttää hakijalle, sillä hän ei jaksa kuitenkaan odotella sen lataamista.
  • Johtaako sivustolle linkkejä muilta sivuilta tai onko sitä jaettu eri somealustoilla? Mitä enemmän kuhinaa, sitä luultavammin sivuston sisältö on laadukasta.
  • Kestääkö käyttäjän vierailu sivustolla pitkään? Mitä pidempään käyttäjä sivulla vierailee, sitä hyödyllisempi sivusto luultavasti on.
  • Palaako käyttäjä hakemaan samaa termiä uudestaan jollain sivulla vierailun jälkeen? Jos palaa, luultavasti vierailtu sivu ei olekaan niin hyödyllinen, sivuston sijoitusta hakutuloksissa on ehkä syytä laskea.

Sosiaalisen median signaalit – mitä enemmän somepöhinää, sitä enemmän Google-rakkautta

Myös Google seuraa somea ja ymmärtää, että mitä enemmän sivujasi on jaettu sosiaalisessa mediassa, sitä todennäköisemmin ne ovat hyödyllisiä. Hoida siis ehdottomasti sosiaalisen median strategiasi kuntoon. Jaot, tykkäykset, kommentit – nämä kaikki vaikuttavat. Ja muista, että some on muutakin kuin Facebook ja Instagram – älä siis unohda Twitteriä!

Jos haluat parannusta sosiaalisen median suorittamiseesi, voit hankkia työkalun parhaiden sosiaalisen median hallintatyökalujen -listalta.

Sivuston sisältö hakukoneystävälliseksi – hakusanaoptimointia ja teknistä SEO:ta

Yksi WordPress SEO:n tärkeimmistä osa-alueista on sivustoltasi löytyvän tekstin ja kuvien optimointi. Optimointi tässä kohtaa tarkoittaa sitä, että mikä saa tekstisi näyttämään Googlelle siltä, että kävijät olisivat siitä mahdollisimman kiinnostuneita.

Muista ensin se tärkein: kirjoita laadukasta ja hyvää sisältöä. Tämän jälkeen voit auttaa Googlea hieman ymmärtämään, että tätä kannattaa kävijöille näyttää.

WordPress on siitä hyvä alusta verkkosivustoille, että sille on useita lisäosia, jotka auttavat sivuston teknisen SEO:n optimoinnissa. Tämä on todella tärkeää, sillä muuten voisit tuhlata tuntikausia sivuston koodin säätämisessä. Nyt lisäosat tekevät sen puolestasi!

WordPress SEO lisäosat

Hyviä lisäosia tosiaan löytyy, mutta vaihtoehtoja on paljon! Tutkitaan tarkemmin siis muutamaa suosituinta lisäosaa. WordPress hakukoneoptimointi 2024 onnistuu lisäosien avulla huomattavasti helpommin kuin ilman niitä.

On kuitenkin huomioitavaa, että kaikki alla olevat hakukoneptimointilisäosat sisältävät peruspalikat, joilla saat hakukoneoptimointiin lisäryhtiä.

Niin sanottuja välttämättömiä ominaisuuksia, jotka löytyvät näistä kaikista ovat:

  • Live-apuri hakusanaoptimointiin (apuri kertoo, mien sinun tulisi tekstiäsi muuttaa hakukoneiden kannalta)
  • XML sivustokartat (hakukoneet ymmärtävät, mitä sivuja sivustollasi on)
  • Google Search Console ja Google Analytics integraatiot
  • Some metatagit (eri somealustat osaavat lukea sivultasi tärkeimmät näytettävät somejakoja tehdessä)

Erot lisäosien suhteen tulevat siitä, missä kohtaa mennään maksullisuuden puolelle, kuinka hintava lisäosa on ja kuinka hyvät ominaisuudet maksamalla saa käyttöönsä.

Yoast SEO

Tunnetuin ja suosituin WordPressin SEO lisäosista. Yoast on saatavilla sekä ilmaisena, että maksullisena versiona (99€/sivu/vuosi ALV 0).

Hakukoneoptimointi Yoast SEO:n avulla onnistuu, sillä se hoitaa hommansa varsin hyvin. Yoast kokemusten perusteella useat käyttäjät ovat kyllästyneet siihen, että ilmainen versio mainostaa hyvin aggressiivisesti maksullista versiota, mainoksia löytyy lähes joka asetusivulta. Lisäksi se on varsin raskas lisäosa.

Yoastin maksullisellakaan versiolla ei voi tehdä avainsanatutkimusta. Avainsanatutkimus tarkoittaa sitä, että näet kuinka paljon tiettyä avainsanaa Googlesta etsitään ja kuinka vaikea sillä avainsanalla on sijoittua ykkössivulle.

Yksi Yoastin etu kilpailijoihinsa nähden on työkalu, jonka avulla lisäosa ehdottaa automaattisesti sisäisiä linkkejä. Tämä auttaa hakukoneita ymmärtämään, mitkä ovat sivustosi tärkeimmät sivut.

Yoastia Suomessa käyttävät mm. Elisa, Suomi24 ja Polar.

Hinta: 99€/sivu/vuosi, ilmainen versio saatavilla
Loppuarvio: ???? 
Ilmaisena en voi suositella. Maksullista voi harkita, mutta lähes poikkeuksetta samalla rahalla voisi valita minkä vain alla olevista kattavammilla ominaisuuksilla.

Katso tästä Yoast SEO WordPress.orgissa.

RankMath

RankMath on yksi hieman tuoreemmista kilpailijoista kentällä, mutta se on varustettu varsin hyvällä ominaisuusvalikoimalla, ominaisuuksia ovat esimerkiksi:

  • Googlen sijoitusseuranta – millä sijalla olet sinulle tärkeissä Google hauissa? (???? Maksullinen ominaisuus)
  • Sisäänrakennetut uudelleenohjaukset – muuttuuko sivun osoite? RankMath ohjaa vanhan osoitteen suoraan uuteen. (???? Maksullinen ominaisuus)
  • 404 seuranta – näyttää, milloin ja miten vierailijat ovat päätyneet ”Sivua ei löydy”-sivulle.

RankMath on helppo käyttää ja asentaa mukana tulevan asennusvelhon ansiosta, joka auttaa sinua valitsemaan sivustollesi sopivimmat asetukset.

RankMathia suomessa käyttävät mm. Helsingin Yliopisto ja Ilves.

Hinta: $129/vuosi (rajaton määrä omia sivustoja), ilmainen versio saatavilla
Loppuarvio: ????
RankMathin ilmaisversio toimii oikein hyvin. Henkilökohtaiseen käyttöön RankMathin maksullinen versio tarjoaa monipuoliset ja hyödylliset ominaisuudet.

Katso tästä RankMath WordPress.orgissa.

SEOPress

SEOPress on vuonna 2017 alkunsa saanut hakukoneoptimointilisäosa WordPressille. SEOPress on hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen tarjotessaan edullisen vuosihinnan sekä rajattoman määrän sivustoja.

Peruspaketti sisältää laajan määrän ominaisuuksia, mutta osa on SEOPress Insights paketin takana.

Hinta: 46€/vuosi, rajaton määrä sivustoja + SEOPress ammattilaispaketti 93€/vuosi/sivusto
Loppuarvio: ????
Edullinen ja monipuolinen ratkaisu, erityisen hyvä vaihtoehto, jos optimoitavia sivustoja on useita.

Katso tästä SEOPress WordPress.orgissa.

Squirrly SEO

Squirrly SEO edustaa myös vanhempaa liittoa, mutta on viime aikoina brändännyt itseään uudestaan. Sekin sisältää laajan määrän monipuolisia ominaisuuksia, mutta haluaa lisäksi ohjata käyttäjäänsä tekemään oikeita asioita. Squirrly kertoo jatkuvasti, mitä seuraavaksi täytyy tehdä, jotta saa paremmat hakukonesijoitukset.

Squirrly onkin laajan ominaisuusvalikoimansa vuoksi todella hintava ja muussa tapauksessa en voisikaan tätä suositella, mutta jos ostat tämän suoraan minulta, saadaan hinta laskemaan 70€/vuosi tasolle.

Squirrlyn ohjeilla pääset huomattavasti syvemmälle hakukoneoptimointiin verrattuna esimerkiksi tähän hakukoneoptimointioppaaseen.

Hinta: $210/7 sivustoa/vuosi rajatuilla ominaisuuksilla tai $852/7 sivustoa/vuosi täysillä ominaisuuksilla
Loppuarvio: ???? 
Ilmaisena toimii mukavasti, mutta kuten muissakin vaihtoehdoissa, vasta maksamalla saadaan todella hyvät ominaisuudet käytöön, jolla voi hoitaa koko hakukoneoptimointinsa suoraan WordPressistä.

Maksullisena muuten kallis, mutta ostamalla Automaattisesti-palveluilta, saat täydet ominaisuudet käyttöösi 70€/vuosi. Lue lisää Squirrly SEO lisäosasta Automaattisesti-palveluiden kautta ostettuna täältä.

Katso tästä Squirrly SEO WordPress.orgissa.

All in One SEO

All in One SEO on yksi ensimmäisistä WordPress hakukoneoptimointi lisäosisa ja se on perustettu vuonna 2007. Ominaisuuksiltaan se on varsin tasoissa muiden kanssa, vaikka onkin selvästi listan hintavin vaihtoehto.

Hinta: Alkaen $124/vuosi, sisältää yhden sivun rajatuilla ominaisuuksilla
Loppuarvio: ????
Ilmainen versio hoitaa hommat kohtuullisen hyvin, mutta syvempää, ammattitason optimointia sillä ei voi tehdä. Maksulliset versiot taas ovat hyvin hintavia, joten mieluummin kannattaa valita joku toinen tältä listalta.

Katso tästä All in One SEO WordPress.orgissa.

Google tykkää nopeista nettisivuista

Sivuston nopeus on yksi tekijä, jolla Google asettaa sivut järjestykseen. Googlen vuonna 2016 suorittaman tutkimuksen [2] mukaan 53% kävijöistä poistuu, mikäli sivusto lataa yli 3 sekuntia.

Tästä on aikaa vuosia, tämä luku on nykyään varmasti huomattavasti suurempi. Kannattaa siis selvittää, onko oma sivusto hidas ja jos on, mitä sille voisi tehdä.

Alla olevissa kappaleissa käymme läpi, miten oman sivuston nopeutta voi mitata ja miten sivustoa voi nopeuttaa. Yksi tärkeä tekijä

Mistä tiedän, onko sivustoni hidas?

Tähän on mahdollista käyttää erilaisia työkaluja, jotka mitavat sivustosi nopeutta. Googlen hakutulosten kannalta parhaan tuloksen antaa Googlen oma työkalu PageSpeed Insights. Joka työkalulla mitattuna tavoiteluku, johon haluaa päästä, on hieman eri.

Kuva automaattisesti.pestimedia.fi tuloksista

Googlen PageSpeed Insightsilla kannattaa pyrkiä saavuttamaan yli 70-80 pistettä tehokkuusa kategoriassa, muissa kategorioissa yli 90. Mitä enemmän kaikenlaista chattia ja muita ulkoisia palveluita sivustolla on, sitä raskaammat ne ovat ja sitä vaikempi niitä on optimoida. Arvioi siis tarkkaan, tarvitsetko esimerkiksi live chattia vai riittäisikö toisenlainen tukipalvelu.

Muista katsoa mobiilituloksia, sillä noin 60% internetin käyttäjistä selaa verkkoa mobiililaitteella. [3]

GTMetrix on toinen suosittu palvelu, jolla oman sivustonsa nopeutta voi mitata. GTMetrix on yleensä hieman vähemmän tiukka ja sillä mitatessa kannattaa pyrkiä yli 90 pisteen tuloksiin.

Yksi suurimmista nopeuteen vaikuttavista tekijöistä: Hyvä webhotelli

Vaikka optimoisit kaiken täysin nappiin, saattaa sivustosi olla edelleen hidas. Mistä tämä voi johtua? Siitä, että sivustosi latautuu hitaalta palvelimelta. Palvelin on se paikka, josta sisältösi tarjoillaan kävijöille. Jos tarjoilu on hidasta, on tarjoiltavien laatu toissijainen tekijä.

Hyvän palvelimen voi saada kohtuullisen edullisesti. Esimerkiksi suomalaisen Hostaanin kautta on mahdollista saada oikein mukava palvelin perus-Wordpress sivustolle 72€/vuosi hintaan. Edullisimmalla WP Lite -paketilla olen kevyttä WordPress kauppaakin pyörittänyt, mutta jos budjetti antaa myöten, kannattaa alle ottaa vähän järeämpi paketti.

Kuvien lataus kestää – pienentäminen ja pakkaus auttaa!

Myös kuvien optimointi WordPressissä on tärkeää. Kuvien optimointi koostuu kahdesta osa-alueesta: kuvien latausnopeudesta sekä kuvien teksteistä, jotka näkyvät hakukoneille.

Kuvien latausnopeus

Kuvien lataus on useilla sivustoilla yksi ratkisevimmista nopeustekijöistä. Kuvat koostuvat värikkäistä pikseleistä. Mitä enemmän ja värikkäämpiä pikseleitä, sitä kauemmin kuvan lataus kestää.

WordPressille on olemassa lisäosia, jotka pyrkivät hieman säätämään kuvaa siten, että sen latausnopeus paranisi. Tämä vaikuttaa myös kuvan ulkoasuun, mutta lisäosat pyrkivät tekemään pakkauksen siten, että normaali ihmissilmä ei muutosta huomaa.

Shortpixel

Saatavilla sekä ilmaisena, että maksullisena versiona.

Smush

Saatavilla ilmaisena WordPress.orgista tai maksullisena omalta sivustoltaan.

Imagify

Saatavilla ilmaisena WordPress.orgista tai maksullisena omalta sivusoltaan.

Kuvien lisätiedot hakukoneille

Google ei (ainakaan vielä) osaa analysoida sivustoilla näkyviä kuvia muuten kuin niihin liitettävillä tekstimuotoisilla selitteillä. Selitteet koostuvat kuvan otsikosta sekä ALT-tekstistä. Kuvan otsikko kertoo kuvan nimen ja ALT-teksti kertoo, mitä kuvassa tapahtuu. ALT-teksti on erityisen tärkeä, koska näkövammaisten käyttämät lukuohjelmat lukevat näistä kuvan sisällön.

Jos kuvan seliteteksteissä on sanoja, jotka liittyvät sanaan, jolle haluat artikkeliasi optimoida, auttaa tämä hakukonesijoituksissa.

Koodin lataus on raskasta – pakkaa koodi lisäosilla ja lataa sisältö välimuistista

WordPress hakukoneoptimointi sisältää myös nopeusoptimoinnin. WordPress-sivustojen nopeusoptimointi on tärkeää, jotta voidaan tarjota hyvä käyttäjäkokemus ja parantaa hakukonesijoituksia. Käyttäjän ei välttämättä tarvitse tietää, miten nämä asiat käytännössä tapahtuvat, kunhan tietää, että ne täytyy tehdä, jotta sivustoaan saa nopeammaksi.

Kuten arvata saattaa, myös tässä WordPress on hieno alusta, sillä kaiken tarpeelliseen optimointiin löytyy useita mahdollisia työkaluja. Jos haluat tietää yleisesti, mitä nopeusoptimointi sisältää, lue alla oleva kappale. Jos et, voit hypätä huoletta sen yli suoraan lisäosiin.

Teknistä höpöhöpöä – mitä tapahtuu, kun nopeusoptimoidaan

Välimuistitallennus (caching) ja koodin optimointi ovat kaksi tärkeintä tekniikkaa WordPress-sivuston nopeuden optimoimiseksi.

Välimuistitallennukseen kuuluu staattisten, muuttumattomien tiedostojen, kuten kuvien, CSS:n ja JavaScriptin, tallentaminen paikalliseen välimuistiin, jotta ne voidaan ladata nopeasti, kun käyttäjä vierailee sivustolla.

Koodin optimointiin kuuluu sivuston koodin optimointi mahdollisimman tehokkaaksi. Tähän kuuluu tiedostojen pienentäminen (minifying) ja yhdistäminen (combining), tarpeettoman koodin poistaminen ja tiedostojen pakkaaminen (compressing). Kaiki nämä tekniikat voivat auttaa lyhentämään WordPress-sivuston latausaikaa mm. pienentämällä sivuston kokoa ja parantamaan sivuston yleistä suorituskykyä.

WP Rocket

Jos et jaksa säätä, WP Rocket on tunnetuin ja paras lisäosa sivuston optimointiin. Pelkästään sen asennus riittää jo pitkälle ja nostaa monet optimoimattomat sivustot 50-60 pisteiltä yli 90 pisteen GTMetrixin testissä.

Parhaat Wordpres lisäosat nopeusoptimointiin ja välimuistitukseen

Autoptimize: Tehokas, mutta säätäminen vaatii osaamista. (vain nopeusoptimointi)
Jetpack Boost: Helppo, mutta ei tehokkain, omaa säätövaraa vähän. (vain nopeusoptimointi)
WP Fastest Cache (välimuisti + nopeusoptimointi)
Cache Enabler (vain välimuisti)
WP Super Cache (vain välimuisti)
W3 Total Cache (välimuisti + nopeusotimointi)

Muista tärkein: Kirjoita hyvää sisältöä

Älä unohda tätä sääntöä optimointikiihkoissasi. Tärkeysarvot näille voisi asettaa 70% ja 30%. Hyvä sisältö on todella tärkeää, mutta jos se on hitaalla, hakukoneille käsittämättömällä sivustolla, eivät ihmiset löydä sinne.

Tsemppiä hakukoneoptimointiin! Se on pahimmillaan työlästä puuhaa, mutta se on vaivan arvoista, sillä ilmaiset lisävierailijat sivustolla kelpaavat varmasti jokaiselle.

PS. Jos haluat hoitaa hakuoneoptimoinnin mahdollisimman vaivattomasti, hanki Squirrly SEO (70,80€/v) ja WP Rocket (48€/v) Automaattisesti kautta yhteishintaan 118,80€/vuosi.

Lähteet

  1. https://www.searchenginejournal.com/google-first-page-clicks/374516/
  2. https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/mobile-site-load-time-statistics/
  3. https://www.statista.com/topics/779/mobile-internet/

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

Lisää ensimmäinen kommenttisi tähän artikkeliin