Sosiaalisen median kuvakoot 2024
Jes, aika postata se täydellinen Instagram-kuva ja jakaa sama myös Facebookkiin! Mutta ähh, mikä nyt olikaan sopiva koko? Ja entä jos samalla haluaisi jakaa kuvan LinkedIniin. Ei se niin helposti käynytkään, pitäisi tietää kerralla kaikki eri some kuvakoot…ja vaikka ne muistaisi, ne tietysti vaihtuvat joka vuosi.
Eli mitkä ovatkaan ne oikeat sosiaalisen median kuvakoot 2024? Lue ne kaikki täältä, jotta sinun ei tarvitse tuhlata aikaasi kokeiluun.
Artikkelissa mainitut kuvakoot on ilmoitettu pikseleissä, esim. 100 x 100 tarkoittaa 100 pikseliä leveä ja 100 pikseliä korkea.
Kuvasuhteet on ilmoitettu muodossa 1.91:1, jossa kuvataan kuvan korkeuden suhdetta kuvan leveyteen. 1.91:1 kuva voisi siis olla 1910 x 1000 tai 2820 x 2000 pikselin kokoinen.
Instagramin kuvakoot
Instagram profiilikuvan koko: 320 x 320
Instagramin profiilikuvat näkyvät käyttäjille 110 x 100 pikselin kokoisina, mutta ne tallennetaan Instagramiin 320 x 320 kokoisina eri käyttötarkoituksia varten. Tämän vuoksi käytä aina 320 x 320 kokoa, jotta kuvasi näkyy mahdollisimman kirkkaana kaikille käyttäjille.
Instagram kuvakoot (syötekuvat):
- Vaakakuva: 1080 x 566
- Pystykuva: 1080 x 1350
- Neliö: 1080 x 1080
- Tuetut kuvasuhteet: Kaikki 1.91:1 ja 4:5 välillä.
- Suositeltu kuvakoko: 1080 pikseliä leveä, korkeus 566 ja 1350 pikselin välillä riippuen siitä, onko kuva pysty- vai vaakakuva
Yritä pysyä näissä rajoissa. Sosiaalisen median kuvakoot ovat tarkkoja ja niiden noudattaminen takaa seuraajillesi parhaan visuaalisen kokemuksen.
Instagram Stories ja Reels kuvakoot: 1080 x 1920
Instagram Stories ja Reels käyttävät samaa kuvakokoa. Kuvasuhde on 9:16. Jos käytät toista kuvasuhdetta, näyttävät stoorisi ja reelsisi kummallisilta: ne saattavat olla osittain zoomattuja tai niissä saattaa olla tyhjää mustaa tilaa. Pyri siis käyttämään oikeaa kuvasuhdetta!
Instagram Stories mainokset käyttävät samaa kuvakokoa.
Instagram mainosten kuvakoot:
- Vaakakuva: 1080 x 566
- Neliö: 1080 x 1080
- Minimileveys: 320
- Maksimileveys: 1080
- Tuetut kuvasuhteet: Kaikki 1.91:1 ja 4:5 välillä
- Instagram Stories mainokset käyttävät 1080 x 1920 pikselin kuvakokoa
Facebookin kuvakoot
Facebook profiilin kuvakoot
- Facebook profiilikuvan koko: 170 x 170
- Facebook kansikuvan koko: 851 x 315
Kansikuva näkyy tietokoneella 820 x 312 kokoisena ja puhelimella 640 x 360. Eri kuvasuhteen vuoksi kansikuvan asettelu näyttää hyvin erilaiselta riippuen käytettävästä laitteesta.
Facebook aikajanakuvan koko, suositeltu koko: 1200 x 630
Tärkeintä aikajanakuvissa, joita ovat bränditilillä, omassa profiilissa tai ryhmässä jaetut kuvat, on kuvasuhde, joka on 1.91:1. Kuvien olisi hyvä olla vähintään 500 pikseliä leveitä. Minimikoko on 600 x 315.
Facebook karusellin kuvakoko: 1200 x 1200
Jos bränditililtä jakaa kaksi tai useampia kuvia, Facebook ehdottaa näistä karusellin tekemistä. Tällöin Facebook tekee kuvista neliön mallisia ja suosittelee kooksi 1200 x 1200.
Facebook ryhmän kansikuva: 1640 x 856
Valitse kansikuva harkiten, sillä se on näkyvin asia ryhmästä ulkopuolisille sekä ryhmän jäsenille.
Facebook tapahtuman kansikuva: 1200 x 628
Kansikuva näkyy, kun tapahtumaa jaetaan Facebookissa, joten sen valitaan kannattaa käyttää erityistä vaivaa.
Facebook Stories kuvakoko: 1080 x 1920
Facebookin Storyt vievät Instagramin tapaan koko puhelimen näytön, joten videon on tärkeää olla tämän kokoinen tai osa kuvasta leikkautuu pois.
Facebook Ads kuvakoot:
- Facebook Feed mainokset: Koko vähintään 1080 x 1080, minimikoko 600 x 600.
- Facebook oikean palkin mainokset: Vähintään 1080 x 1080, minimikoko 254 x 133.
- Facebook Messenger postilaatikon mainokset: Vähintään 1080 x 1080, kuvasuhde 1:1.
- Facebook Messenger Stories mainokset: Vähintään 1080 x 1080. Kuvasuhde 9:16.
Twitterin kuvakoot
Vaikka Twitter ei olekaan pääasiallisesti kuvien jakamiseen tarkoitettu alusta, saavat sielläkin kuvilla varustetut twiitit noin kolme kertaa enemmän sitoutumisia kuin kuvattomat twiitit.
Twitter profiilikuvan koko: 400 x 400
Profiilikuvan minimikoko on 200 x 200.
Twitterin kansikuvan koko: 1500 x 500
Kansikuvat rajataan automaattisesti kuvasuhteella 3:1. Riippuen käyttäjän laitteesta, saattaa kuva näyttää erilaiselta.
Twiitin kuvakoko: 1600 x 900
Minimikoko 600 x 335. Twitter tukee GIF, JPG ja PNG kuvamuotoja ja kuvan maksimikoko on 5 MB mobiililaitteella ja 15 MB tietokoneelta lisättynä.
LinkedIn kuvakoot
LinkedIn profiilin kuvakoot
- LinkedIn profiilikuvan koko: 400 x 400 tai enemmän
- LinkedIn kansikuvan kuvakoko: 1584 x 396
- LinkedIn julkaisun kuvakoko: 1920 x 1080 tai 1080 x 1080
Kansikuva näyttää erilaiselta pöytäkoneella ja mobiilina, joten tarkista molemmat versiot, jottei tule kiusallisia yllätyksiä!
LinkedIn yrityssivujen kuvakoot:
- Yrityksen logon koko: 300 x 300
- Kansikuvan koko: 1128 x 191
Käytä PNG tai JPG kuvamuotoja LinkedInissä. Kuvia lähettäessäsi, käytä kuvasuhdetta 1.91:1. Suositeltu kuvakoko on 1200 x 627.
LinkedIn mainosten kuvakoot:
- Yrityksen logo mainoksissa: 100 x 100
- Sponsoroidun sisällön kuvat: 1200 x 627
- Sponsoroidun sisällön karusellikuvat: 1080 x 1080
Pinterest kuvakoot
Pinterest profiilin kuvakoot
- Pinterest profiilikuvan koko: 165 x 165
- Pinterest profiilin kansikuvan koko: vähintään 800 x 450
Pinterest Pin kuvakoot:
- Kuvasuhde: 2:3
- Neliö Pin: 1000 x 1000
- Suositeltu koko: 1000 x 1500
Pinterest tukee PNG ja JPG kuvamuotoja. Jotta vierailijat näkisivät koko kuvasi feedissään, käytä kuvasuhdetta 2:3. Mikäli kuvasuhde on erilainen, Pinterest leikkaa kuvia niiden alareunasta.
Pinterest kokoelma Pin kuvakoot:
- Kuvasuhde: 1:1 (suositeltu) tai 2:3
- Suositeltu koko: 1000 x 1000 tai 1000 x 1500
Kaikilla kuvilla on oltava sama kuvasuhde. Yksi kuvista on isompi pääkuva, jonka alla on kolme pienempää kuvaa.
Pinterest Story Pin kuvakoot:
- Kuvasuhde: 9:16
- Suositeltu kuvakoko: 1080 x 1920
Pinterest kuvakoot mainoksille ja karuselleille
Pinterest käyttää Shopping mainoksille ja Apin asennusmainoksille normaalien Pinnien kuvakokoja.
YouTube kuvakoot
YouTube profiilikuva: 800 x 800
YouTube ottaa vastaan laajasti erilaisia kuvamuotoja, mutta animoidut GIF-kuvat eivät toimi.
YouTube kanavan kansikuvan koko: vähintään 2048 x 1152
- Kuvasuhde: 16:9
YouTube videokoko: vähintään 1280 x 720
Kuvasuhde: 16:9
YouTube esikatselukuvan koko: 1280 x 720
Esikatselukuva on videon otsikon lisäksi yksi tärkeimmistä tekijöistä, jonka perusteella käyttäjät hakutuvat tiettyjen videoiden pariin. Valmistele kuva siis huoellla!
Ovatko sosiaalisen median kuvakoot 2024 tärkeitä?
Jos kuvasi ei ole aivan minimalistisen pieni, latautuu se lähes varmasti ongelmitta alustalle. Kuvakokojen noudattaminen on kutenkin todella tärkeää, jos halua, että kaikki näyttää hyvältä. Väärän kokoiset Instagram kuvat näyttävät hassuilta profiilin kuvia tarkasteltaessa, koska osassa kuvista on valkoista kuvan reunoilla. Tämä ei ole visuaalisesti kovin miellyttävää verrattuna toistuviin neliön muotoisiin kuviin.
Alustat osaavat nykyäivänä automaattisesti muokata kuvat siten, että niitä on mahdollista alustalla tarkastella, joten tämä ei ole kuitenkaan aivan kriittinen ongelma. Jos kuvan voi kuitenkin helposti korjata, miksi et tekisi sitä?
Miten saan muokattua kuvat oikean kokoisiksi sosiaalisen mediaan?
Helpoin tapa on käyttää jotain sosiaalisen median hallintatyökalua, joista löytyvät yleensä oikeat kuvakoot jo valmiina. Tällöin saat kaikkien muiden ominaisuuksien lisäksi helposti kuvasi oikean kokoisiksi.
Toinen vaihtoehto on käyttää jotain kuvan muokkausohjelmaa. Käyttäjäystävällisin vaihtoehto on Canva, josta löytyy valmiiksi kaikki sosiaalisen median kuvakoot jo valmiina. Voit myös hankkia jonkin kunnollisen kuvankäsittely ohjelman tietokoneellesi, mutta tämä kannattaa tehdä vain jos sinun tarvitsee tehdä oikeasti isoja muutoksia kuvillesi ja olet valmis opiskelemaan ohjelman käyttöä. Yksi hyvä vaihtoehto on Affinity Photo.
Lisää ensimmäinen kommenttisi tähän artikkeliin