Miten menestyä somessa? – Opas: Sosiaalisen median strategia 2024

Sosiaalista mediaa ei voi paeta. Se on läsnä aina, henkilökohtaisessa elämässä välillä liikaakin. Koska se on niin iso osa ihmisten elämää, ei varmaan jää epäselväksi, että yrityksesi täytyy myös olla siellä. Mutta äähh, suunnitelmallinen sometus tuntuu niin raskaalta…

Ja niinhän siinä sitten käy, someen voi huiskia sitä sun tätä ja hassutella. Julkaista jotain, kun fiilis tulee. Mutta onko tämä tehokasta? Saatko käyttämällesi ajalle vastinetta? Ehkä, ehkä et. Tämän vuoksi asian valmisteluun kannattaa käyttää vähän aikaa. Varmistaa, että käytetylle ajalle saa oikeasti vastinetta. Luoda ihan oikea some strategia 2024.

Kuulostaa kamalan pelottavalta, mutta se ei ole oikeasti ihan kamalan vaikeaa, ehkä jopa vähän vapauttavaakin. Suunnitteluun käytetty aika tulee nopeasti takaisin tehokkaampina tuloksina, joten tee se! Vaikka vähän ahdistaakin.

Sosiaalisen median strategia on helpompi toteuttaa, kun käytössä on somen hallintatyökalu

Sosiaalisessa mediassa esilläolo on todella tärkeää. Luot luotettavaa, vaikuttavaa brändiä, lisäät tunnetta. Ostat itsekin hyvin todennäköisesti mieluummin verkkokaupasta, jolta olet nähnyt hauskoja ja hyviä some päivityksiä verrattuna sellaiseen, jota et ole koskaan somessa nähnytkään. Some-sisällöillä on mahdollista luoda tunneside asiakkaaseen, joka on tärkeä osa lopullista ostopäätöstä.

Artikkelin loppupuolella on myös sosiaalisen median strategia esimerkki, joka toivottavasti antaa sinulle selkeän kuvan, mitä tästä artikkelista saamallasi tiedolla voit tehdä.

Jos etsit tapaa viedä yrityksesi seuraavalle tasolle sosiaalisen median avulla, tämä artikkeli on sinua varten. Tämä artikkeli on suunniteltu erityisesti verkkokauppiaille ja palveluyrittäjille esimerkkien vuoksi, mutta ohjeet artikkelissa ovat kuitenkin yleismaallisia ja täten soviteltavissa hyvin muillekin kentille.

Lue alta lisää tehokkaan sosiaalisen median strategian kehittämisestä, jotta pääset todella vauhtiin somessa.

Miksi pitäisi laatia sosiaalisen median strategia? – Sosiaalisen median optimointi

Some strategia antaa suuntaviivat sometekemiselle. Miksi teet somea? Mitä haluat saada siitä irti? Miksi haluat tykkäämisiä ja kommentteja? Mitä haluat näillä oikeasti saada aikaan? Vastaus ei ole se, että ”no kaikki sitä somea tekee, pakkohan se on”. Sinun täytyy oikeasti pohtia, että miksi.

Ja nyt tällä artikkelilla autan sinua juuri tässä. Näihin kysymyksiin on sinun varmasti aika vaikea vastata aivan suoraan. Mutta kun olet lukenut tämän artikkelin, osaat palastella nämä kysymykset kivoiksi siivuiksi, joiden pohjalta strategia lopulta syntyy. Ja sen jälkeen saat kiinni somesta aivan uudella tavalla. Sosiaalisen median optimointi on juuri tätä.

Esimerkiksi luomalla nyt oman – tättärää! – some strategia 2024:sen, pystyt suuntaamaan some-panostasi oikeaan suuntaan. Tiedät, miksi julkaiset. Tiedät, kenelle viestisi suuntaat. Tiedät, mitä haluat sanoa. Ja oikeasti, tämä vähentää samalla sitä ahdistusta, kun mietit, että mitä ihmettä seuraavaksi pitäisi postata.

Tavoitteiden ja mittarien asettaminen

Selkeä käsitys tavoitteista ja päämääristä on se some strategian tärkein kulmakivi. Tämän päälle koko muu strategia tulee rakentumaan. Kun tavoitteet ja päämäärät ovat selvillä, on helpompi lähteä pohtimaan, miten ne saavuttaa.

Mitä haluat saavuttaa sosiaalisen median avulla? Hyviä tavoitteita ovat esimerkiksi brändin tunnettuuden lisääminen, verkkosivuston liikenteen kasvatus, myynnin lisääminen, sähköpostilistan tilaajamäärän kasvattaminen tai asiakasuskollisuuden kasvattaminen.

Kirjaa ensin tavoitteesi ylös. Pidä tavoitteesi realistisina, mutta muista, että haluat kuitenkin saavuttaa tarpeeksi, jotta voit perustella järkevän ajankäytön.

Mitattavat tavoitteet – onnistuminen ja sosiaalisen median strategia

Tavoitteidesi tulee olla mitattavia. Jos esimerkiksi haluat kasvattaa brändisi tunnettuutta, niin ok. Mutta mistä tiedät, oletko onnistunut tavoitteessasi? Ilman mittareita, et mistään.

Mitattavia tavoitteita ovat esimerkiksi seuraajien määrän lisääminen x määrällä joka kuukausi tai x% seuraajamäärästä vierailee kuukausittain verkkosivulla. Tärkeää on asettaa raja, milloin tavoitteeseen on päästy, miten tavoitetta seurataan ja kuinka usein seurantaa tehdään.

Sivustollasi on toivottavasti käytössä jonkinlainen analytiikka työkalu, kuten Google Analytics, jonka avulla pystyt seuraamaan sivustosi vierailijamääriä ja sitä, mistä kukakin on sivustolle päätynyt. Usean some-kanavan tavoitteiden toteutumisen seurannassa auttaa hyvä somehallinnan työkalu.

Tavoitteita ja mittareita on tärkeä pohtia rauhassa. Kuten sanottua, muut osiot sosiaalisen median strategiasta rakennetaan näiden tavoitteiden päälle. Tavoitteita seuraamalla voit varmistaa ettet tuhlaa turhaan aikaasi sosiaalisessa mediassa vaan somen teko palvelee tavoitteitasi. Toisaalta, älä ota liikaa paineita. Tärkeintä on, että saat jonkinlaiset tavoitteet ja mittarit luotua. Näitä ja muuta strategiaa voi (ja täytyykin) aina välillä palata muokkailemaan, kun parempia ajatuksia on syntynyt.

Paljonko aikaa olet valmis käyttämään tavoitteidesi eteen?

Olet luonut tavoitteet. Jos sinulla olisi käytössäsi loputon määrä aikaa, olisi hyvin todennäköistä, että käyttämällä sen somen eteen, saavuttaisit lopulta tavoitteesi. Valitettavasti aikaa on rajallisesti. Kuinka paljon aikaa olet valmis käyttämään tavoitteidesi toteutumisen eteen?

Sosiaalisen mediaa yrityksellesi tehdessäsi sinun on varattava aikaa sisällön suunnitteluun, toteuttamiseen, julkaisuun, kommentointiin ja jälkiseurantaan. Ihan vasemman käden puuhaa some ei ole, jos tavoitteesi ovat merkittäviä. Alussa tunti viikossa voi olla realistinen aika, jolla saat 1-2 julkaisun kaikki vaiheet läpi. Mitä enemmän somea teet, sitä paremmin saat homman haltuun ja tarvittava aika/julkaisu vähenee. Jos et ole aiemmin tehnyt suunnitelmallisesti somea, kannattaa tähän tässä kohtaa heittää jokin arvio, jota palaat myöhemmin päivittämään.

Mitä nyt? – Aseta tavoitteet sosiaalisen median läsnäolollesi sekä mittarit, joilla mittaat tavoitteiden toteutumista. Aseta myös aika, jonka olet valmis käyttämään tavoitteidesi toteutumisen eteen.

Ketkä ovat asiakkaitasi – kenelle sinä somea teet?

Teit ehkä yritystoimintaa käynnistellessäsi jonkinlaista optimaalista asiakasprofiilia. Kuka on se unelma-asiakas, joka haluaa sinulta ostaa, kuka tarvitsee tuotteita tai palveluitasi. Nyt tehdään taas vähän samaa!

Muistuta mieleesi ensin tavoitteesi. Mitä halusitkaan saavuttaa sosiaalista mediaa tekemällä? Miten tavoitat ihmiset, joiden avulla saat toteutettua tavoitteesi. Myyntiä tekevälle yrittäjälle tämä on joko sinulta jo ostanut tai potentiaalinen asiakkaasi. Minkälainen siis on ihanneasiakkaasi?

Ns. perinteinen tapa ihanneasiakkaan määrittelyssä koskee esimerkiksi asiakkaiden ikää, koettua sukupuolta, perherakennetta, asuinpaikkaa ja tulotasoa. Nämä on hyvä käydä läpi, mutta nykymaailmassa nämä eivät ole enää avaintekijöitä. Somestrategiaa pohtiessa tästä listasta nappaisin kuitenkin talteen iän. Ovatko ihanneasiakkaasi alle 18-vuotiaita? Kolmikymppisiä? Yli 70-vuotiaita? Tämä vaikuttavat ratkaisevasti somealustan valintaan.

Arvoajattelu asiakasprofiilin pohjana

Perinteisiä, yllälueteltuja demografisia tietoja tärkeämpää on määritellä ihanneasiakkaasi elämäntyyli, arvot sekä kiinnostuksen kohteet. Vaikka ihminen olisi minkä ikäinen vain, saattaa hän silti pitää esimerkiksi puutarhanhoidosta. Tämän vuoksi demografiset tiedot eivät anna sinulle tarpeeksi.

Luksustaloja, some strategia, tavoitteena luksuselämästä kiinnostuneet
Luksustaloja profiilista Billionare Grounds

Ihannoivatko ihanneasiakkaasi rahakasta luksuselämää (oli heidän tulotasonsa mikä vain) vai hieman hillitympää elämää? Jos sometat aurinkorasvabrändisi kuvia luksusjahdeilta, saatat ärsyttää tällaista elämää karsastavia. Toisaalta jos rasvaus tapahtu somekuvissa yleisillä rannoilla, saattavat aivan erityistä luksusmerkkiä tavoittelevat rahakasta elämää rakastavat kuluttajat kokea, että tämä on rahvaan rasvamerkki. Samaan aikaan tämä kuva taas uppoaa varmasti peruskansalaiselle paljon paremmin.

Ovatko he urakeskeisiä, perhekeskeisiä tai arvostavatko he erityisesti omaa vapaa-aikaansa? Jos höpiset someyleisöllesi, joka koostuu pääasiassa pitkään lastaan kotona hoitavista kotiäideistä tai -isistä (Huom! Tässäkään koetulla sukupuolella ei niinkään merkitystä vaan perhekeskeisyydellä!) keskeytyksettömän urakehityksen tärkeydestä, et varmasti saa kovastikaan vastakaikua. Toisaalta jos yleisösi olisi minimiajan lastaan kotona hoitavia vanhempia, uppoaisi viesti aivan eri tavalla.

Mistä he ovat kiinnostuneita? Mitä he harrastavat? Mihin he uskovat? Onko ihanneasiakkaasi persoonassaan jotain muuta, joka sinun täytyisi ottaa huomioon?

Ihanneasiakkaasi ongelmat

Mitä ongelmia tai haasteita ihanneasiakkaallasi on elämässään? Mitä hän tarvitsee elämässään? Miten hän voisi ratkaista elämänsä ongelmia? Nämä pohtimalla voit suunnitella sisältöäsi siten, että voit auttaa näiden ongelmien ratkaisemisessa tai antamalla yleisöllesi sitä, mitä he tarvitsevat.

Tuottamalla tällaista sisältöä, voivat someseuraajasi nähdä sinut avunlähteenä näiden ongelmien ratkaisemisessa ja he tulevat luoksesi apua etsimään. Ja kas, jos joskus sinun tuotteesi voi ratkaista jonkun heidän ongelmansa, luottavat he jo sinuun ongelmanratkaisijana ja tätä kautta myös tuotteeseesi.

Ihanneasiakkaasi ostokäyttäytyminen

Miten ihanneasiakkaasi teke ostopäätöksensä? Missä kohtaa ostopolun varrella somesisältösi ihanneasiakkaallesi sijaitsee? Onko se reitti tuotteesi tunnettuuden parantamiseen vai voiko somesisältösi laukaista lopullisen ostopäätöksen?

Tämä on ratkaisevaa sekä sen suhteen, että minkälaista somesisältöä sinun pitäisi tuottaa. Lisäksi jos osaat määritellä sisältösi suhteen asiakkaan ostopolun vaiheen mukaisesti, voivat eri sisällöt ohjata asiakasta eri suuntiin. Esimerkiksi mielikuvia luova sisältö voi saada asiakkaan kiinnostumaan brändistäsi ja esimerkiksi tilaamaan mielenkiintoisen uutiskirjeesi. Toisaalta taas suoraan asiakkaan ongelman tuotteesi avulla ratkaisevan Instagram storyn olisi hyvä johtaa suoraan sivulle, josa asiakas saa helposti tuotteen ostettua.

Millä somealustoilla ihanneasiakkaasi viettää aikaansa?

Mieti, missä some alustoilla he viettävät aikaansa? Instagram on varsin laajan yleisön suosiossa, kun taas Facebook on enemmän +30v alusta. Snapchat ja TikTok ovat nuoremman sukupolven suosiossa. Vetoaako Twitter ihanneasiakkaaseesi? Jos hän on työssäkäyvä ja erityisesti jonkinlaisessa asianatuntija tai johtotehtävissä, käyttää hän luultavasti LinkedIniä. Jos taas hän on esimerkiksi sosiaali- tai rakennusalan perustyössä, ei hän luultavasti ole ahkera LinkedIn käyttäjä.

Mitä ihanneasiakkaasi näillä some alustoilla puuhaa? Kuuluko hän joihinkin Facebook ryhmiin tai seuraako Instagramissa tai Twiterissä tiettyjä hashtageja? Millainen sisältö herättää hänessä tunteita?

Kun olet pohtinut kohdeyleisösi, sinun on huomattavasti helpompi edetä some strategian seuraaviin askeliin.

Mitä nyt? – Määrittele ihanneseuraajasi tavoitteidesi pohjalta.

Oikeiden somealustojen valinta

Tässä kohtaa yhdistetään tavoitteet ja ihanneasiakas. Tarkastellaan ensin ihanneasiakasta. Aiemmin pohdit, millä alustoilla hän viettää aikaansa. Valitse näistä mielestäsi parhaat kanavat.

Tämän jälkeen pohdi mitkä ihanneasiakkaasi käyttämät some alustat palvelevat tavoitteitasi. Jos esimerkiksi tavoitteenasi on lisätä lastentarvikkeita myyvän verkkokauppasi suoraa myyntiä nuorten vanhempien keskuudessa, on LinkedIn huono valinta. Toisaalta taas Instagram sopisi visuaalisuutensa ja käyttäjäkuntansa puolesta tähän täydellisesti.

Sosiaalisen median demo- ja psykografiset tiedot

Alla on listannut eri somealustojen demo- ja psykografisia tietoja. Tämä tarkoittaa ikäryhmiä sun muuta sekä käyttäjien syitä käyttää kyseisiä alustoja. Käytä näitä tietoja apuna lopullisia alustavalintoja tehdessäsi.

Tiedot ovat maailmanlaajuisia tietoja ja täten pitävät vain osittain paikkansa Suomessa. Esimerkiksi Twitter ja Pinterest ovat Suomessa suhteessa vähemmän käytettyjä kuin jenkeissä.

Facebook:

Käyttö: Yli 2,9 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää
Käyttäjärakenne: Yhdysvalloissa 69 prosenttia aikuisista käyttää alustaa. Painottuu hieman enemmän naisiin kuin miehiin.
Psykografiset tiedot: Käyttäjät käyttävät Facebookia pitääkseen yhteyttä ystäviinsä ja perheeseensä, jakaakseen valokuvia ja päivityksiä sekä löytääkseen sisältöä tuotemerkeiltä ja julkaisijoilta.

Instagram

Käyttö: Yli 1 miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa.
Käyttäjärakenne: Suosittu nuorempien ikäryhmien keskuudessa, 71 % käyttäjistä on alle 35-vuotiaita. Painottuu hieman enemmän naisiin kuin miehiin.
Psykografia: Käyttäjät käyttävät Instagramia jakaakseen valokuvia ja videoita, löytääkseen uusia tuotteita ja palveluita sekä ollakseen yhteydessä ystäviin ja vaikuttajiin.

X (ent. Twitter)

Käyttö: Yli 436 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa.
Käyttäjärakenne: Suosittu nuorempien ikäryhmien keskuudessa, 38 prosenttia käyttäjistä on 18-29-vuotiaita. Yli 70% käyttäjistä on miehiä.
Psykografia: Käyttäjät käyttävät X:ää jakaakseen uutisia ja tietoja, osallistuakseen keskusteluihin ja ollakseen yhteydessä samanhenkisiin henkilöihin.

LinkedIn

Käyttö: Yli 89 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa.
Käyttäjärakenne: Suosittu ammattilaisten ja työnhakijoiden keskuudessa, ja 50 % korkeakoulututkinnon suorittaneista käyttää alustaa. Painottuu hieman enemmän miehiin kuin naisiin.
Psykografia: Käyttäjät tulevat LinkedIniin verkostoitumaan, esittelemään ammatillisia saavutuksiaan, etsimään työtilaisuuksia ja jakamaan alaan liittyviä uutisia ja näkemyksiä.

TikTok

Käyttö: Yli 1 miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa
Käyttäjärakenne: Suosittu nuorempien ikäryhmien keskuudessa, 67 % käyttäjistä on 10-29-vuotiaita. Painottuu hieman enemmän naisiin kuin miehiin.
Psykografia: Käyttäjät tulevat TikTokiin luodakseen ja katsellakseen lyhytmuotoisia videoita, löytääkseen uusia trendejä ja haasteita sekä ollakseen tekemisissä monipuolisen tekijöiden yhteisön kanssa.

YouTube

Käyttö: Yli 2.6 miljardia aktiivista käyttäjää kuukaudessa
Käyttäjärakenne: 81 % yli 18-65-vuotiaista yhdysvaltalaisista aikuisista käyttää YouTubea. Painottuu hieman enemmän miehiin kuin naisiin.
Psykografia: Käyttäjät käyttävät YouTubea katsellakseen ja ladatakseen videoita, oppiakseen uusia taitoja, löytääkseen viihdettä ja ollakseen yhteydessä yhteisöihin.

Snapchat:

Käyttö: Yli 557 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa.
Käyttäjärakenne: Nuorempien ikäryhmien suosiossa: 75 prosenttia yhdysvaltalaisista käyttäjistä on 13-34-vuotiaita. Painottuu hieman enemmän naisiin kuin miehiin.
Psykografia: Käyttäjät käyttävät Snapchatia jakaakseen kuvia ja videoita, jotka katoavat lyhyen ajan kuluttua, ollakseen yhteydessä ystäviinsä ja löytääkseen sisältöä tuotemerkeiltä ja julkaisijoilta.

Pinterest

Käyttö: Yli 442 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää
Käyttäjärakenne: USA:n käyttäjistä 60 % on naisia. Painottuu vanhempiin ikäryhmiin, 68 % käyttäjistä on 25-vuotiaita tai vanhempia.
Psykografia: Käyttäjät tulevat Pinterestiin löytääkseen ja tallentaakseen ideoita, suunnitellakseen tapahtumia ja projekteja sekä löytääkseen inspiraatiota kiinnostuksen kohteisiinsa ja harrastuksiinsa.

Tärkeimpien somealustojen valinta – riittääkö aikasi kaikille alustoille?

Aiemmin luomasi ihanneasiakasprofiilin ja ylläolevien alustatietojen perusteella sinulle alkaa varmasti jo hahmottua kuva siitä, mitkä some alustat ovat tärkeitä tavoitteidesi kannalta. Tee lista kanavista ja aseta ne tärkeysjärkestykseen. Mikä on ehdottomasti tärkein alusta ja mitkä ovat hieman vähemmän tärkeitä.

Mitä nyt? Tee lista tärkeysjärjestyksessä tavoitteidesi toteutumisen kannalta tärkeimmistä some-kanavista.

Sisältösuunnitelma luominen

Ennen varsinaisen sisällön luomista kannattaa palata pohtimaan sitä, paljonko aikaa olet valmis käyttämään somesisältöjen luomiseen ja eri profiilien päivittämiseen viikossa. Jos päivität usein, voi pelkästään eri appien käynnistykseen ja niiden välillä renklailuun mennä viikossa yhteensä yli tunnin verran aikaa. Sisällön tuotantoon liittyen puhutaan jo aivan eri tuntimääristä.

Minkälainen on oman brändisi someääni?

Jos olet oman yrityksesi omistaja ja teet omaa someasi, tämä on kohtuullisen helppo askel. Ole oma itsesi ja tee oman näköistäsi somea. Maailmaan mahtuu kaikenlaista, mutta sinä olet sinä ja asiakkaasi haluavat kuulla sinusta. Tämä pätee erityisesti teksti-ilmaisuusi ja siihen, mitä julkaisuillasi haluat kertoa.

Someääneen kuuluu kuitenkin myös brändi-ilmeesi eli se, että sinulla on näkyvä ulkoasu, joista somessa bongataan heti, että ai hei, tää on tätä Verkkokauppa.comin matskua, näkyy tiettyä punaista ja jutut on sitä tasoa… Brändi-ilmettä olet varmasti jo luonut verkkosivustojesi yhteydessä, joten nyt on päätettävä vain se, että miten haluat brändi-ilmeesi somessa näkyvän.

Sosiaalisen median strategia ja oma brändi-ilme. Esimerkki Verkkokauppa.comin Instagramista.
Verkkokauppa.com käyttää logoaan osassa julkaisujaan, muuten mitään yhtenäistä linjaa ei ole.
Tiia Konttinen hyödyntää yrityksensä värimaailmaa julkaisusta toiseen.

Lisäksi usein hyvillä Instagram-tileillä on näiden lisäksi sitä jotain. Seinä on jotenkin harmonisen tuntuinen. Aivan erityisesti tämä koskee valokuvaajien seiniä. Miksi? Se johtuu siitä, että valokuvaajalla on usein tietynlainen editointityyli. Tämä on pitkän harjoittelun tulosta. Jos et ole kuvan ammattilainen tai osaa tätä jo valmiiksi, on tämä asia, johon tässä kohtaa ei kannata tuhlata aikaansa.

Brittiläisellä LoveLeggings-brändillä on visuaalisesti yhtenäinen Instagram-seinä.

Käytä yrityksesi värejä ja luo esimerkiksi omat kehykset, joita käytät kuvissasi. Pohdi brändi-ilmettä, mutta älä luo siitäkään estettä julkaisujen luomiselle. Tärkeintä on, että luot laadukasta sisältöä, joka palvelee tavoitteitasi. Ja älä missään nimessä julkaise väärän kokoista sisältöä, sillä se saa hyvänkin somesisältösi näyttämään huonolta. Tämän vuoksi sinulla on oltava somen kuvakoot hallussasi!

Sisältökalenterin käyttäminen: Teemoita, toteuta ja ajasta

Tämä on asia, joka helpottaa ehkä eniten yrityksen sometyötä. Luo sisältökalenteri. Suunnittele päivät, joina haluat julkaista sisältöä. Suunnittele päivät sen mukaan, mitkä ovat yleisöllesi ja valitsemillesi alustoille parhaat ajat.

Tämän jälkeen teemoita päivät. Esimerkiksi maanantaisin käytännön ohjeistus johonkin yleisösi ongelmaan, tiistaisin kuva yrittäjän arjestasi (mikäli se liippaa tarpeeksi läheltä yritystoimintaasi), keskiviikkoisin joku lainaus alaasi liittyen joltain julkisuuden henkilöltä, torstaisin jälleen kuva arjestasi, perjantaisin jokin positiivinen ajatuksesi jaettavaksi muille.

Suunnittele. Suunnittelemalla kerralla viikon tai jopa kahden sisällöt, säästät aikaasi huomattavasti, mutta erityisesti stressitasoja tämä laskee. Ei enää tarvitse jatkuvasti miettiä, että ääks, mitä tänään pitäisikään postata. Hommat on jo suunniteltu.

Toteuta. Kuvaa ja valmistele totettamasi sisällöt. Tässäkin kerralla tekeminen auttaa, sillä jos käytät esim. valaistusta tai mikrofoneja, ovat ne jo esillä ja voit hoitaa usean asian kerralla. Sisältöä tulee tietysti myös arjen keskellä. Näissä tilanteissa helpointa on luoda varastoa eri hetkistä, jotka tallentaa tietokoneelle omiin teemakansioihinsa, joista sisältöä voi ajastusvaiheessa ammentaa eri päiville valmiiksi.

Ajasta. Ajasta kerralla mahdollisimman pitkä setti somesisältöjä. Tässä vaiheessa hyvästä sometyökalusta on todellista apua ja aikaa säästyy valtavasti, jos some kanavia on useampia.

Ajastamisessa kannattaa huomioida juuri oman yleisösi aktiiviset ajat. Kuvassa ContentStudion arvio erään someprofiilin seuraajakunnasta. Muista, että tämä on yksilöllistä!

Kohdennettua sisältöä eri alustoille – sosiaalisen median optimointi vie aikaa!

Jos haluat todella panostaa someen, kuuluu perinteinen suositus, että luot joka kanavalle juuri sinne kohdennettua, sopivaa sisältöä. Tämä on aivan totta, mutta…kenellä on oikeasti aikaa tähän? Harkitse tarkkaan.

Jos tavoitteesi somen suhteen ovat todella korkealla ja uskot saavasi ponnisteluillesi vastinetta, voit kokeilla. Tällöin optimoi sisältösi vastaamaan tietyn somekanavan trendejä pitäen mielessäsi tavoitteesi ja ihanneasiakasprofiilisi, joka viettää aikaa juuri tällä somealustalla. Pahimmassa tapauksessa joudut luomaan omaa sisältöä jokaiselle kanavalle erikseen, sillä esimerkiksi Twitterin ja TikTokin optimaalinen sisältö eroavat toisistaan huomattavasti.

Yksi vaihtoehto on myös kokeilla kaikkia some-kanavia ja mitata niiltä saatavaa vastetta. Ota kuukautta kohti yksi kanava ns. pääkanavaksesi. Luo sisältöä nimenomaan kyseistä kanavaa varten erikseen harkitusti. Katso, minkälaisia tuloksia saat. Julkaise samalla sisältösi myös muillekin kanavillesi.

Toista sama toisella somealustalla ja seuraa, miltä alustalta saat parasta vastetta käyttämällesi ajalle ja toimiiko esimerkiksi Instagramiin optimoitu sisältösi keskimäärin parhaiten kaikkien somekanaviesi yleisön kesken.

Miten luoda houkuttelevaa sisältöä?

Aiemmin kehotin sinua olemaan oma itsesi. Pidä tästä edelleen kiinni, mutta muista, että et ole luultavasti (vielä) some-ammattilainen. On vaikea hypätä somealustalle ja tykittää heti toimivaa sisältöä.

Katso, mikä toimii omalla alallasi. Tarkista muutama suosittu hashtag omalta alaltasi ja katso, mikä kerää paljon sitoutumisia, mitä ihmiset kommentoivat ja mistä he tykkäävät todella ahkerasti. Ja tee sama sisältö omalla twistilläsi. Äläkä unohda napata talteen myös samaa biisiä! Usein ääniraita on syy sille, että jokin tietty sisältö kerää suosiota.

Mitä tarkoittaa oma twisti? Tuo jotain omaasi sisältöön, josta otit inspiraatiota. Kerro oma mielipiteesi asiasta. Toista sisältö omaa persoonaasi käyttäen. Mutta älä yritä vain kopioida suosittua videota, vaan anna syy ihmisille katsoa juuri se sinun kuvasi tai videosi.

Hyvän sisällön taustalla on aina sama ajatus: Mitä yleisösi haluaisi katsoa? Sisällön täytyy olla viihdyttävää ja/tai hyödyllistä. Jos sisältöön on mahdollista samaistua, se tuo lisäpisteitä. Yksi tapa, jolla saa helposti paljon sitoutumisia, on polarisoiva sisältö. Tämä tarkoittaa sitä, että se aiheuttaa vahvoja tunnereaktioita, osa innostuu siitä on on hyvin samaa mieltä, kun taas toiset suuttuvat. Tätä keinoa käyttäisin kuitenkin harkiten, tarvitseeko maailmaan pumpata lisää vihastuttavaa somesisältöä vain tykkäyksien vuoksi? Jos haluat toisaalta muuttaa maailmaa, ollaan järkevän sisällön äärellä.

Miten löytää toimivat some hashtagit? Luo oma hashtag strategiasi

Hashtagit helpottavat sopivan sisällön löytämisessä ja erityisen tärkeää niiden käyttö on Instagramissa, TikTokissa ja Twitterissä. Sadan ja tuhannen näyttökerran välillä voi hyvinkin olla hyvin valitut hashtagit. Mistä niitä sitten löytää?

Influensserit eli vaikuttajat. Tutkaile oman alasi vaikuttajia ja heidän käyttämiään hashtageja. Jos et suoraan löydä oman alasi vaikuttajia, voit etsiä niitä helpoiten seuraamalla jotain helposti keksittävää hashtagia. Esimerkiksi lemmikkitarvikeliikkeeseen liittyen voit seurata hashtagia #koira, #kissa yms. Katso kuvia ja etsi niitä, jotka ovat saaneet satoja tykkäyksiä.

Tämän jälkeen katso kuvan hashtagit ja nappaa ne talteen omaan listaasi. Katso lisää saman vaikuttajan kuvia ja keräile niistä sopivia hashtageja. Voit myös katsoa, jos kuvien kommentoijien joukossa on henkilöitä, joilla on paljon seuraajia ja käydä katsomassa, josko heilläkin olisi samasta aiheesta kuvia.

Toista sama toisilla aiemman hashtagin suosittujen kuvien keskuudessa. Tämän jälkeen voit siirtyä seuraavaan hashtagiin. Tekemällä näin saat kerättyä hyvän listan hashtageja, joita voit vaihdella julkaisuidesi kesken.

Somehallintatyökalulla saat käyttöösi samalla ajalla useamman somekanavan

Suunnittelet ja teet hyvää sisältöä. Tämä sisältö olisi varmasti hienoa saada suuremmankin kansan näkyville. Vaikka sisältösi ei olisi kohdennettu juuri tietylle alustalle, toimii se kuitenkin kohtuullisen hyvin myös muualla. Miksi et siis julkaisisi sitä kerralla myös muualle?

Sosiaalisen median hallintatyökalun, kuten ContentStudion, avulla voit muokata halutessasi tekstin erikseen joka kanavalle sopivaksi

Olen tehnyt listan parhaista sosiaalisen median hallintatyökaluista. Tällainen työkalu on ehdoton, jos tekee somea FB:n ja Instagramin lisäksi myös jollain muulla kanavalla. Se mahdollistaa samalla kertaa sisällön lähetyksen ja tilastojen seurannan usealta some kanavalta.

Sitoutumissuunnitelma: Miten saan ihmiset reagoimaan ja kommentoimaan some julkaisuihin?

Tämän pohtiminen on tärkeää. Vaikka ihmiset omassa mielessään nauttisivatkin sisällöstäsi, sinun on saatava heidät reagoimaan siihen. Miksi? Koska näin some algoritmit saavat siitä kiinni, että sisältösi on hyvää. Tykkäykset on kivoja, kommentit vielä kivempia ja jakamiset parasta! Mitä vahvempaa sitoutumista julkaisusi saa, sitä useammalle sitä näytetään.

Sinulla täytyy olla sitoutumissuunnitelma. Millä keinoilla saat kannustettua seuraajasi kommentoimaan, herätettyä keskustelua, jopa luomaan omaa sisältöään julkaisuidesi pohjalta.

Kysymykset keskustelun herättäjinä

Perinteisiä keinoja ovat julkaisun tekstiosassa viljellyt julkaisuusi liittyvät kysymykset: ”Mitä mieltä sinä olet?” ”Oletko kokeillut jo näitä?” ”Minkälainen terveellinen iltapala on sinun lempparisi?” Näitä voi olla useampiakin julkaisua kohti, sillä eri ihmiset innostuvat vastaamaan eri kysymyksiin.

Äläkä lannistu. Erityisesti kun seuraajia on vähemmän, et saa vastauksia kysymyksiisi. Yrittämistä kannattaa kuitenkin jatkaa.

Kilpailut ja visat

Erilaiset visa-tyyliset kysymykset ja sisällöt ovat myös toimivia osana some strategia 2024 pyrkimyksiäsi! Kuinka usein oletkaan nähnyt kavereidesi vastaavan Facebookissa joihinkin hampurilainen plus lehmä = 5 -tyylisiin kysymyksiin? Jep, ihmiset tykkäävät vastailla! Joten ihan perusjulkaisunkin sekaan voi heittää erilaisia kysymyksiä, joilla on oikea vastaus: ”Arvaa, montako ottoa meni, että tämä onnistui?” ”Pystyykö avaruudessa itkemään?” ”Tiedätkö, mikä on terveellisin tapa ruokkia koirasi?”

Toinen yleinen tapa lisätä sitoutumisia ovat erilaiset kilpailut. Tägää kaveri, jaa julkaisu, kommentoi alle sun muuta. Tällaisia järjestettäessä kannattaa kuitenkin tarkistaa kyseisen some-alustan säännöt kilpailuihin liittyen.

Emoji-arvailu on yksi todella paljon sitoutumisia keräävä julkaisutyyppi. Lisäksi se on hauskaa! …no, siksi se sitoutumisia varmaan kerääkin.

Sitoutumiseen sidoksissa olevat tarjoukset

Julkaisuissaan voi joskus tarjota myös tarjouksia seuraajille. Yksi tapa tähän on suoran tarjouksen sijaan ”Kommentoi alle ”tarjous” ja saat tarjouskoodin yksityisviestillä”. Tämäkin toimii paremmin vasta, kun seuraajia on hieman enemmän tai olet varma, että he ovat aktiivisia.

Tämä tapa vaatii joko jonkinlaista automaatiota tai aikaa, jotta pystyt näitä viestejä kommentoijille jättämään. Varaudu siis tähän, sillä jos et laitakaan tarjouskoodia viestillä, jätät jälkeesi pettynyttä yleisöä.

Mitä nyt?

  • Pohdi brändi-ilmeesi kuntoon myös somessa. Minkälaista kieltä käytät ja miten brändivärisi näkyisivät kuvissasi.
  • Luo sisältökalenteri helpottamaan sisällön suunnittelua – minkälaista sisältöä julkaiset minäkin päivänä.
  • Luo yleisöllesi arvokasta sisältöä. Muista, että voit hakea inspiraatiota muilta!
  • Kerää lista suosittuja hashtageja, joita voit käyttää julkaisuissasi.
  • Valmistele sisältösi siten, että se kannustaa reagoimaan jollain tavalla

Suhteiden vaaliminen: ole itsekin aktiivinen!

Tämä saattaa olla osalle ikävä osuus. Jotta somesi lähtee parhaalla mahdollisella tavalla lentoon, on sinunkin oltava aktiivinen. Jälleen toistettava fakta: hyvä some vaatii työtä. Vähin, mihin sinun täytyy varautua, on kommentoida takaisin kaikille julkaisuusi kommentoiville. Okei, voit unohtaa tämän siinä vaiheessa, kun saat useita satoja kommentteja julkaisuihisi. Mutta kun niitä tulee kymmenen, on sinun vastattava jokaiseen. Mitä vähemmän sinulla on seuraajia, sitä paremmin sinun on kohdeltava heitä – he ovat sinun innokkain yleisösi, pidä heistä kiinni! Anna heidän tuntea itsensä tärkeiksi.

Seuraava taso on oman alan seuraaminen somessa. Käy tykkäilemässä ja erityisesti kommentoimassa toisten julkaisuihin. Ole aktiivinen. Tästä somealustat tykkäävät, mutta lisäksi tilisi nimi näkyy useassa paikassa ja saat ilmaista mainosta muiden kautta.

Mitä nyt? Varaa aikaa myös kommentteihin vastaamiseen ja yksityisviesteihin vastaamiseen!

Seuranta: Analytiikan ja eri some työkalujen hyödyntäminen

Hyödyntämällä analytiikkaa ja parhaita somehallinan työkaluja voit tehokkaasti seurata ja mitata sosiaalisen median strategiasi onnistumista. Koska analysoitavia mittareita on niin paljon, on tärkeää keskittyä niihin, joilla on todella merkitystä yrityksesi kannalta. Jos olet esimerkiksi verkkokauppa, sosiaalisen median markkinoinnin tuottamien konversioiden ja tulojen seuranta on hyvä tapa mitata menestystä.

Älä unohda tavoitteitasi. Seuraa strategialle asettamiasi mittareita. Arvioi, kaipaako strategiasi muutosta. Missä kohtaa menee hyvin tai huonosti? Mitä täytyisi kehittää?

Esimerkiksi vanhan Google Analyticsin kautta sosiaalisen median liikenteen seuranta onnistui todella hyvin. Google Analyticsin kautta on mahdollista nähdä konversiot, jotka tulivat sivustollesi sosiaalisen median kautta. Valitettavasti Google Analytics 4 ei tähän vielä pysty, mutta voidaan toivoa, että samanlaista tietoa on jatkossa saatavilla.

Seuraa Google Analyticsin kautta sosiaalisen median liikennettä - tulosten analysointi on some strategia 2023 :ssa tärkeässä osassa
Jos sinulla on käytössäsi vanha Google Universal Analytics, voit hallintapaneelin vasemmasta valikosta valita Hankinta ja sen alta Sosiaalinen media, josta löydät todellisen aarreaitan!

Parhaiten toimivia some-postauksia on hyvä seurata, jotta sisältöä voi suunnitella sen mukaan. Sometyökalujen avulla on mahdollista nähdä eri alustojen parhaiten toimineet sisällöt ja näin voi arvioida helposti, mikä on toiminut yli alustarajojen parhaiten ja toisaalta mikä on parasta milläkin alustalla.

Facebookissa tällä sometilillä menestyivät itse tehdyn joulukalenterin luukut, jossa vastaukset annettiin kommenttikenttään.
Instagramissa taas kommentteja tai mielipiteitä pyytäneet postaukset eivät niinkään menestyneet vaan oikeasti uniikit ja tyylikkäät valokuvat.

Mitä nyt? Varmista, että sinulla on tapa seurata ja analysoida tuloksia. Palaa tavoitteisiisi ja seuraa, kuinka ne ovat toteutuneet. Tee tarvittaessa muutoksia strategiasi eri osioihin tavoitteidesi saavuttamiseksi.

Maksullinen mainonta some alustoilla

Maksullisella mainonnalla tavoitat helposti suuremman yleisön julkaisuillesi. Käytä tätä kuitenkin harkiten. Laadukas sisältö itsessään riittää usein oikean yleisön tavoittamiseen, mutta maksullisella mainonnalla tätä yleisön tavoittamista on mahdollista nopeuttaa hyvinkin paljon.

Pohdi tavoitteitasi maksullista mainontaa tehdessäsi. Tässäkään kohtaa et halua räiskiä menemään ja saada satunnaisia lisäseuraajia. Haluat seuraajia, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita sinusta ja reagoivat sisältöösi.

Maksullisen mainonnan suhteen olisi hyvä asettaa jokaiselle mainoskampanjalle erikseen tavoitteet. Sosiaalisen strategian tapaan näillekin tavoitteille asetetaan mittarit, joita seurataan.

Koska maksullisessa mainonnassa liikkuu rahaa, täytyy sinun tässä kohtaa todella miettiä, millä alustoilla haluat markkinoida. Eikö sisältösi vain pure jollain alustalla? Jätä se väliin. Vai pitäisikö sen toimia, mutta et ole vain vielä saavuttanut jostain syystä oikeaa yleisöä? No, kokeile panostaa erityisesti siihen! Voit myös jakaa budjettiasi eri alustojen välillä tai luoda kampanjoita yksi kerrallaan eri alustoille tarpeidesi ja tavoitteidesi mukaan.

Muista A/B-testaus eli kokeile, mikä mainostyyppi (karusellit, videot, kuvat yms.) toimivat yleisöllesi parhaiten ja mitkä julkaisukalenterisi osioista ovat parasta mainostettavaa materiaalia. Mieti nämä kampanjansi tavoitteiden mukaisesti: konversioon tähtäävä sisältö on erilaista kuin seuraajamäärän kasvattamiseen tarkoitettu.

Äläkä unohda seurantaa! Mikä alusta toimi mainonnassa parhaiten? Onnistuuko jollain alustalla paremmin konversioihin tähtäävä mainonta? Paljonko sait tuloksia per käytetty mainoseuro? Alkuun voit joutua käyttämään rahaa turhaan testataksesi eri sisältöjä.

Ja muista, että maksullinen mainonta ei ole välttämättä edes tarpeen.

Sosiaalisen median strategian optimointi konversioita kohti

Verkkokaupassa sosiaalisen median strategian optimointi ostoskoria varten on tärkeää. Tämä tarkoittaa sellaisen sisällön luomista, joka ohjaa käyttäjiä suoraan ostoprosessiin sen sijaan, että se vain lisäisi tietoisuutta tai edistäisi sitoutumista. Tätä varten kannattaa keskittyä alustoihin, joissa voit linkittää tuotesivuillesi tai luoda ostomahdollisuuden suoraan some-alustalla. Nämä helpottavat käyttäjän ostamista, joka vaikuttaa suoraan konversioprosenttiisi.

Esimerkiksi Instagram Shoppingin ja Facebook Shopsin avulla voit merkitä tuotteita postauksiisi ja tarinoihisi ja linkittää ne suoraan verkkosivustosi tuotesivulle.

Myös erillisen some-kotisivun luominen Linktree-tyylisenä kokonaisuutena on yksi mahdollisuus lyhentää ostopolkua. Parasta olisi, jos loisit sivun omalle verkkosivustollesi, sillä tällöin saisit kävijät suoraan sisään omalle sivustollesi. Esimerkiksi WordPressillä näitä sivuja on helppo rakentaa eivätkä ne maksa ekstraa, sillä ne sisältyvät webhotellisi hintaan. Linktree-tyylinen ratkaisu antaa sinulle mahdollisuuden luoda juuri ne linkit, joista uskot somen kautta sivuillesi päätyvien henkilöiden olevan erityisen kiinnostuneita.

Ilmainen vaihtoehto Linktreelle on toteuttaa se esim. WordPressin avulla omalla domainilla
Omalla domainilla oleva Linktree-tyylinen linkkilistaus lisää domainisi arvokkuutta mm. Instagram-linkityksen vuoksi. Katso esimerkki tästä.

Muista lopuksi mitata kampanjoidesi suorituskykyä, jotta voit seurata, kuinka paljon myyntiä kullakin alustalla syntyy. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, mitkä alustat toimivat yrityksesi kannalta parhaiten, ja mukauttamaan niitä sen mukaisesti. Kun nämä taktiikat ovat käytössä, voit maksimoida sijoituksesi tuoton ja lisätä myyntiä sosiaalisen median avulla.

Trendien kärjessä pysyminen – some strategia 2024

Jotta verkkokauppayrityksesi pysyisi kilpailijoiden edellä, on tärkeää pysyä sosiaalisen median uusimpien trendien tasalla. Teknologian ja alustojen kehittyessä myös kuluttajien käyttäytyminen ja odotukset muuttuvat. Kiinnitä huomiota siihen, mikä on suosittua sisällön, hashtagien ja visuaalisen ilmeen osalta, ja mukauta strategiaasi tarpeen mukaan.

Sosiaalinen kuuntelu on myös hyvä tapa pysyä ajan tasalla siitä, mitä ihmiset sanovat brändistäsi ja toimialastasi. Seuraamalla sosiaalisen median keskusteluja saat käsityksen siitä, mistä ihmiset pitävät tai eivät pidä tuotteistasi tai palveluistasi. Lisäksi somefiilisten seuraaminen voi auttaa sinua tunnistamaan mahdolliset ongelmat ennen kuin niistä tulee suurempia ongelmia.

Älä myöskään pelkää kokeilla uusia asioita. Testaa erilaisia sisältöjä ja katso, mitkä niistä vastaavat parhaiten kohderyhmääsi. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi interaktiivisten kyselyiden tai tietokilpailujen luomista, lyhyitä videokampanjoita tai alennusten tarjoamista käyttäjien tuottaman sisällön vastineeksi. Pidä mielesi avoimena uutta kokeillessasi – koskaan ei voi tietää, mikä saattaisi toimia yrityksesi kannalta parhaiten!

Sosiaalisen median strategia: Esimerkki

Ohjeet auttavat suunnittelussa, mutta silti välillä on vaikea hahmottaa, että miltä oikea some strategia 2024 voisi näyttää. Tämän vuoksi alla esimerkki some strategiasta. Strategia on kuvitteelliselle uudelle lautapeliharrastajille lautapelejä myyvälle verkkokaupalle, jolla on myös kivijalka.

Määritellään tavoitteet

Kauppa on uusi, joten ensimmäisenä tavoitteena halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta. Asetetaan mittarit onnistumiselle. Näitä mittareita seurataan kuukausittain ja ryhdytään tarpeen mukaan toimenpiteisiin.

  • Kasvatetaan some seuraajien yhteisseuraajamäärää eri kanavilla 150 per kk ensimmäisen vuoden ajan.
  • Keskimäärin yli 1% seuraajamäärästä tykkäyksiä tai kommentteja per julkaisu.
  • Julkaisuiden tavoittavuus keskimäärin 10% seuraajamäärästä.
  • Saadaan 5% seuraajista käymään verkkosivuilla kuukausittain. Seuranta Google Analyticsin referral traffic kautta.
  • Saadaan kuukausittain ainakin yksi maininta somessa asiakkailta (seuranta aloitetaan ensimmäisen 6kk jälkeen)

Toinen tavoite on myynnin kasvattaminen somen avulla. Asetetaan mittarit, joita seurataan 3kk välein.

  • Kuukausittainen 5% myynnin kasvu edelliseen kuukauteen nähden.
  • Someliikenteen konversioprosentti 2.

Kohderyhmän kartoittaminen

Tämän lautapelikaupan kohdeyleisö ovat suomalaiset lautapeliharrastajat. Harrastajat etsivät tietoa uusista lautapeleistä Facebookissa erityisesti Suomen suurimmasta lautapeliaiheisesta ryhmästä. Instagramissa seuraavat muita suomalaisia ja ulkomaisia lautapeliharrastajia sekä lautapelikauppoja. Katsovat YouTubesta peliesittelyitä, lautapeliohjevideoita sekä yleistä höpinää peleistä.

Pitävät erityisesti visuaalisesti rikkaasta sisällöstä, jossa näyttävien lautapelin osat ovat hyvin näkyvillä. Kaipaavat myös tietoa uusista pelattavista lautapeleistä eri tarkoituksiin. Etsivät samankaltaista siältöä mm. hashtagien avulla. Iältään pääasiassa 25-45 vuotiaita. Ostopäätökset arvosteluiden ja kiinnostavan kuvamateriaalin perusteella.

Somealustojen valinta

  1. Instagram (visuaalista sisältöä, hashtagit käytössä
  2. Facebook (ikäryhmän aktiivisessa käytössä, aiheryhmiä Facebookissa)
  3. YouTube (videosisältö vetää, Instagram stooreja voi jakaa täälläkin)
  4. TikTok (vedotaan nuoriin, sillä lautapelit valtaavat alaa myös heidän keskuudestaan, jaetaan Instagram ja YouTube stoori- ja videosisältö tänne)

Sisältösuunnitelma

Aikaa käytössä sometyöhön 4h/viikko. Käytetään sosiaalisen median hallintatyökalua, jotta voidaan lähettää vaivattomasti sisältö kaikille somekanaville. Sisältö luodaan kuitenkin erityisesti Instagram-kansaan vetoavaksi.

Brändiääni on leppoisa, mutta intohimoinen. Verkkokaupan omistaja lautapeliharrastaja. Luodaan oma brändivärein varustettu kulmakehys, joka näkyy jokaisen somepostauksen sopivasti tyhjää sisältävässä nurkassa.

Luodaan sisältökalenteri, jolla helppo suunnitella viikon julkaisujen perusrakenne. Mukana joka päivän teemaan sopivat kysymykset, joita käytetään 1-3 + kyseiseen postaukseen tarkemmin liittyvä kysymys.

  • Maanantaisin julkaistaan videota (Reels + Feed + Story) viimeksi saapuneen lautapelikuorman avauksesta ja esittelystä.
    Kommentointia edistäviä kysymyksiä: ”Sattuiko joku peli erityisesti silmään, mikä olisi pakko saada?” ”Kuinka montaa näistä peleistä olet kokeillut?” ”Osaatko arvata, minkä julkaisijan kuorma kyseessä?”
  • Tiistaisin linkitys jonkin suomalaisen lautapelibloggaajan peliarvosteluun pelistä, joka löytyy kaupalta.
    Kommentointia edistäviä kysymyksiä: ”Mitä mieltä itse olet tästä pelistä?” ”Mistä olit erityisesti samaa mieltä arvostelijan kanssa?” ”Mistä olet erityisen samaa mieltä arvostelijan kanssa?”
  • Keskiviikkoisin kuva kaupan järjestelytouhuista.
    Kommentointia edistävinä kysymyksinä: ”Milloin olet viimeksi järjestellyt oman pelihyllysi?” ”Mihin sin asettelisit pelityypin X pelit, jos sinulla olisi oma lautapelikauppa?” ”Tiedätkö, miksi X tyypin pelit löytyvät yleensä paikasta Y lautapelikaupassa?”
  • Torstaisin kuva kaupalta jostain juuri myydystä pelistä.
    Kommentointia edistävinä kysymyksinä: ”Mitä sinä suosittelisit asiakkaalle, joka tykkää peleistä X ja Y?” ”Mitä sinä olisit suositellut perheelle/yksin pelaavalle/bilepelejä pelaavalle?”
  • Perjantaisin kuva omista kotipeleistä ja lyhyt esittely pelistä.
    Kommentointia edistävinä kysymyksinä: ”Oletko pelannut tätä? Mitä tykkäsit? Mitä teillä pelataan tänä viikonloppuna?”

Hashtag lista, josta valitaan 5-10 per julkaisu + aiheeseen tarkemmin liittyvät hashtagit: #lautapeli #lautapelit #bgg #boardgames #boardgamegeek #tabletopgames #boardgamesofinstagram #boardgameaddict #geeklife #lautapelipäivä #bggcommunity #boardgaming #bordspel #juegodemesa #analoggames #boardgamephotography #brettspiel #brädspel #jeudesociete #jocsdetaula #jogodetabuleiro #giocodatavola #borspellen #iloveboardgames #boardgamenight gryplanszowe #tarsasjatekok #bradspel #bordspeletjies #ボードゲーム #棋盤遊戲 #boardgamediary #gamestragram #boardgamelover

Järjestetään lisäksi kuukausittain kilpailu, joissa palkintona jokin uusi n. 15€ hintainen lautapeli.

Suhteiden vaaliminen

Varataan joka päivälle 2 x 10 min aika, jolloin käydään vastaamassa tulleisiin kommentteihin tai vaihtoehtoisesti käydään kommentoimassa muiden kuvia. Pyritään seuraamaan lautapelaajia kaikilla alustoilla ja osallistumaan lautapeliaiheisten FB-ryhmien keskusteluihin.

Kannustetaan asiakkaita jakamaan kuvia somessa kaupan kautta ostettujen pelien kanssa, lähetetään joka oston jälkeen kehotus jakaa somessa kuva, kun peli on saapunut. Hashtagiksi kaupan oma hashtag. Jos lähettää tiedon kuvasta, saa 10% alennuskoodin.

Seuranta

Seurataan strategian toimivuutta sekä Google Analyticsin some-tilastojen kautta sekä ContentStudio-somehallintatyökalun statistiikkojen avulla.

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on paras tapa mitata verkkokaupan sosiaalisen median strategian onnistumista?

Parhaita mittareita strategian onnistumisen mittaamisessa ovat esimerkiksi verkkosivuston liikenne, sitoutumisaste ja konversiot. Niiden seuraaminen antaa arvokasta tietoa siitä, miten tehokas strategiasi on ja mihin sinun on tehtävä muutoksia tai parannuksia. Lisäksi sosiaalisen median viesteistä saadun asiakaspalautteen analysointi antaa arvokasta tietoa siitä, mikä toimii ja mitä on parannettava asiakkaiden näkökulmasta.

Kuinka usein minun pitäisi julkaista sisältöä sosiaalisen median alustoilla?

Mieti, minkä tyyppistä sisältöä jaat. Jotkin viestit saattavat vaatia tiheämpiä päivityksiä kuin toiset. Jos esimerkiksi jaat uutisia tai toimialapäivityksiä, päivittäinen tai jopa useita kertoja päivässä voi olla paras vaihtoehto. Jos taas julkaiset kampanjatarjouksia ja alennuksia, yksi tai kaksi kertaa viikossa voi riittää.

Eri alustoilla on erilaiset yleisöt ja erilaiset odotukset julkaisutiheyden suhteen; kannattaa tutkia kutakin alustaa selvittääkseen, millainen julkaisutiheys sopii niille parhaiten.

On myös tärkeää ottaa huomioon, millaisia resursseja sosiaalisen median sivustojen sisällön luomiseen on käytettävissä. Jos hoidat somesi itse, voi olla järkevää keskittyä postaustiheydessä laatuun määrän sijasta.

Mitkä ovat maksettujen sosiaalisen median kampanjoiden edut ja haitat?

Sosiaalisen median kampanjoissa on sekä etuja että haittoja, jotka on otettava huomioon. Maksulliset sosiaalisen median kampanjat voivat olla tehokas tapa lisätä näkyvyyttä ja kannustaa sitoutumaan. Mutta kuten kaikissa markkinointimuodoissa, myös niissä on haittapuolensa.

Yksi maksullisten sosiaalisen median kampanjoiden eduista on, että ne mahdollistavat paremman kontrollin tuotettuun sisältöön, jolloin yritykset voivat luoda kohdennetumpaa viestintää ja keskittyä tiettyihin väestöryhmiin.

Toisaalta maksullisiin sosiaalisen median kampanjoihin liittyy joitakin riskejä, kuten korkeammat kustannukset mainosajasta tai sijoittamisesta tietyille alustoille. Jos kampanja ei tuota toivottuja tuloksia, yrityksillä voi olla vaikeuksia saada kampanjaan tekemänsä investoinnit takaisin.

Miten saan sisällön erottumaan kilpailijoistani?

Kilpailijoista erottuvan sisällön luominen on keskeinen osa onnistunutta sosiaalisen median strategiaa. Yritysten on tärkeää löytää keinoja erottautua yhä ahtaammassa digitaalisessa tilassa, sillä se voi auttaa niitä luomaan yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin ja kehittämään brändiuskollisuutta.

Ajankohtaisuus – kerro siitä, mitä nyt tapahtuu. Persoonallisuus – muista itsesi, intohimosi ja toiveesi. Julkaise niiden pohjalta – tätä valttia ei muilla ole ja tämän vuoksi juuri sinua seurataan! Tässäkin laatu ratkaisee. On helppo tykittää päättömästi suuri määrä sisältöä, mutta tällainen sisältö ei kiinnosta juuri ketään. Ole mieluummin se brändi, jonka julkaisuja odotetaan ja innostutaan, kun vihdoin uusi julkaisu tulee.

Nyt on sen aika – luo oma some strategia 2024!

Muista – älä pelkää! Luo strategia tai luo edes suuntaviivat. Nämä helpottavat sometekemistä todella paljon ja vähentävät some-stressiä. Strategia antaa tunteen siitä, että tiedät mitä teet ja hallitset somea eikä se hallitse sinua. Ole oma itsesi ja tuota laadukasta sisältöä harvemmin kuin keskinkertaista useammin.

Ja muista aloittaa. Älä jää paikallesi pohtimaan vaan tee! Tsemppiä someen! Jos jotain kysyttävää tulee, kysy rohkeasti alla kommentoimalla tai laittamalla suoraan viestiä.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

Lisää ensimmäinen kommenttisi tähän artikkeliin