Opas: Artikkelin hakukoneoptimointi SquirrlySEO:n avulla
SquirrlySEO on yksi useista SEO eli hakukoneoptimointi-lisäosista WordPressille. SquirrlySEO keskittyy erityisesti opastamaan käyttäjää jokaisessa vaiheessa sisällön optimoinnissa, joten se on erityisen toimiva, mikäli haluat tehdä hakukoneoptimointia myös itse. Maksullisen version avulla voit seurata myös Google-sijoituksiasi sekä tehdä syvempää SEO:ta, joka takaa sijoitusten nousun.
Tässä oppaassa käydään läpi tärkeimmät vaiheet hakukoneoptimoinnin tekemiseksi SquirrlySEO:n avulla artikkelille tai tuotteelle.
Hakusanatutkimus (keyword research)
- Valitse Squirrly SEO:n asetuksista Keyword Research, josta pääset tekemään hakusanatutkimusta.
2. Valitse haettava sana ja klikkaa Next >>
3. Squirrly SEO ehdottaa hakusanaasi liittyviä sanoja. Voit valita näistä maksimissaan kolme mukaan tehtävään hakusanatutkimukseen. Klikkaa sen jälkeen Do research nappia, josta voit valita haluatko tehdä tavallisen vai syvällisemmän analyysin.
4. Tämän jälkeen saat listan sanoja, joista voit valita sopivat ja lisätä ne Briefcaseen eli ns. salkkuun, josta voit poimia ne käyttöösi myöhemmin. Valitse sopivien sanojen kohdalta kolme pistettä ja sieltä Add to briefcase.
Tämän jälkeen voit siirtyä optimoimaan haluamaasi artikkelia löytämilläsi hakusanoilla.
WordPress artikkelin tai WooCommerce tuotteen hakukoneoptimointi Squirrly SEO:n avulla
- Etsi WordPress artikkeli tai Woo tuote, jonka haluat optimoida ja muokkaa sitä
- Avaa Squirrly SEO valikko joko oikeasta ylä- tai alanurkasta
- Etsi avainsana Squirrly Briefcasesta tai lisää uusi sana kirjoittamalla sana kohtaan Search in Briefcase ja klikkaamalla add this keyword.
- Klikkaa avainsanaa, jolle haluat artikkelia optimoida ja klikkaa continue. Voit optimoida artikkelin useallekin avainsanalle. Tällöin palaa välilehdista takaisin kohtaan Step 1: Keywords ja jatka tästä kohtaa.
- Step 2: Enhance voit tuoda artikkeliin tai tuotteeseen ulkopuolisia kuvia tai kommentteja esim. Wikipediasta. Tämä vaiheen hyödyllisyys riippuu paljon optimoitavasta asiasta, joten tutki, löydätkö jotain, josta voisi olla lukijalle hyötyä. Voit tuoda sisältöä myös omasta blogistasi. Kun olet valmis, klikkaa alhaalta Continue tai välilehdiltä Step 3: Analysis.
- Step 3: Analysis on Woo tuotteen tai WordPress artikkelin hakukoneoptimoinnissa tärkein vaihe. Käy kaikki nämä kohdat läpi. Squirrly SEO näyttää vihreää, mikäli kohde on optimoitu oikein ja punaista, mikäli siinä on jotain pahasti vialla. Voit klikata sinistä Update-nappulaa, mikäli olet tehnyt muutoksia ja haluat Squirrly SEO:n laskevan pisteet uudestaan. Käyn alla jokaisen näistä kohdista läpi ja selitän ne tarkemmin.
Avainsana, jossa sanoja kaksi tai enemmän (Keyword with 2 or more words)
Squirrly SEO ehdottaa, että valitset avainsanan, jossa on kaksi tai useampia sanoja, koska yhden sanan avainsanat ovat usein todella kilpailtuja, erityisesti englanninkielisissä artikkeleissa. Mikäli sinulla on uusi sivusto, älä optimoi avainsanalle jalkapallot. Sana on todella kilpailtu. Etsi Squirrlyn Keyword Research -työkalulla lauseita tai kysymyksiä, joita voisit lähteä tavoittelemaan, kuten esimerkiksi ”parhaat jalkapallot harrastajille – valintaopas”.
Domain
Avainsana löytyy verkko-osoitteesta (Keyword is present in the URL)
Avainsanan olisi hyvä löytyä verkko-osoitteesta. Esimerkiksi jos optimoidaan artikkelia avainsanalla ”parhaat polkupyörät lapsille”, olisi osoitteen hyvä olla esimerkiksi omaverkkokauppa.fi/oppaat/parhaat-polkupyörät-lapsille/
Clean & Friendly
Otsikko on Google ystävällinen (Title is Google Friendly)
Otsikosta pitäisi löytyä avainsanasi, mutta vain kerran.
Sisältö on Google-ystävällinen (Content is Google Friendly)
Tekstistäsi pitäisi löytyä avainsana mainittuna tarpeeksi usein sisällön pituuteen nähden. Squirrly kertoo tässä kohdassa, kuinka monta kertaa sinun täytyisi vielä avainsana tekstiin lisätä tai pitäisikö avainsanoja poistaa tekstistä. Toinen vaihtoehto on joko tekstin lyhentäminen tai pidentäminen.
Ylioptimointi (Over Optimization)
Squirrly SEO tarkistaa, ettei mitään sanaa ole syötetty tekstiin liian usein, joka vaikuttaa tekstin mahdollisuuteen sijoittua millä vain hakusanoilla.
Ihmisystävällisyys (Human Friendly)
Tekstisi pääasialliset lukijat ovat ihmisiä. Rakenna tekstisi siten, että sitä on ihmisen mukava lukea. Teksti alkaa johdannolla, jatkuu sisällöllä ja päättyy johtopäätöksiin. Teksti on eläväistä ja kieleltään rikasta. Avainsanaa tai muitakaan sanoja ei hoeta jatkuvasti.
Hyvä teksti pitää lukijan sivulla pitkään, jota myös Google arvostaa.
Otsikko (Title)
Avainsanoja käytetään otsikossa (Keywords are used in Title)
Avainsanasi täytyy löytyä pääotsikosta.
Otsikon pituus on 10-75 merkkiä (Title length is between 10-75 chars)
Suurimpien hakukoneiden mielestä 10-75 merkin pituinen otsikko on optimaalinen.
Otsikko on eri kuin verkkotunnus (Title is different from domain name)
Artikkelin otsikko ei saa olla sama kuin verkkotunnus. Tämä saa Googlen ajattelemaan, että nyt yritetään ylioptimoida oikein kunnolla. Jos kirjoitetaan artikkelia otsikolla ”parhaat käytetyt tietokoneet” ei verkkotunnus voi olla www.parhaatkaytetyttietokoneet.fi/blogi/parhaat-kaytetyt-tietokoneet/
Content
Avainsanoja käytetään sisällössä (Keywords are used in Content)
Avainsanan täytyy löytyä vähintään kerran artikkelin tekstisisällöstä.
Lihavoi yksi avainsanoista (Bold one of the keywords)
Tämä auttaa sekä hakukoneita, että ihmislukijoita tekstin hahmottamisessa.
Avainsanoja käytetään otsikossa (Keywords used in headline)
Käytä avainsanoja otsikoissa, mutta älä käytä kaikkia avainsanojasi kaikissa otsikkotyypeissä. Esimerkiksi H1, H2, H3 ja H4 otsikoissa. Käytä joitain ja jonkun tasoisissa otsikoissa – muista luonnollisuus!
Käytä kuvia sisällössäsi ja artikkelikuvana (Use image(s) in content or featured image)
Ihmiset tykkäävät kuvista tekstin seassa. Se helpottaa lukukokemusta ja vie lukijoiden ajatuksia oikeaan suuntaan heidän lukiessaan tekstiä. Kuvat kertovat myös hakukoneille artikkelin tärkeydestä.
Käytä avainsanoja kuvien vaihtoehtoinen teksti -kentässä (Use keywords in the Alternative Text field of the image)
Käytä avainsanoja kuvan kuvailuun tarkoitetussa vaihtoehtoinen teksti kentässä. Voit käyttää avainsanoja myös kuvan otsikossa.
Avainsanojen Google-sijoitusten seuranta
Optimoinnin jälkeen on tärkeä seurata tuloksia. Näin saat lisättyä avainsanat sijoitusseurantaan.
- Valitse vasemmalta WordPress-valikosta Squirrly SEO ja sieltä Briefcase.
- Valitse vasemmalta WordPress-valikosta Squirrly SEO ja sieltä Briefcase.
Voit myöhemmin valita Google Rankings, josta voit seurata tuloksiasi.
Etsi Briefcasesta haluamasi hakusana ja lisää se sijoitusten seuraantaan. Rastita ensin kyseinen hakusana, jonka jälkeen valikosta Bulk Actions valitse Send to Rankings ja klikkaa Käytä.
Perusoptimoinnista rankempaan optimointiin
Squirrly SEO:sta löytyy lisäksi Focus Pages ominaisuus, jonka avulla voit lisätä muutaman tärkeimmän tuotteesi tai artikkelisi teho-optimoitavaksi. Tämä vaatii hieman enemmän työtä, mutta nostaa hakukonesijoituksiasi vieläkin korkeammalle!
Lisää ensimmäinen kommenttisi tähän artikkeliin