Kuinka saada arvosteluja Googlessa – kattava opas yrityksille
Moni yritys tuskailee Google Maps arvioiden kanssa. Ne eivät ole tarpeeksi hyviä. Niitä ei ole riittävästi – miten ihmeessä saada lisää arvioita Googleen!? Asiakkaat kiinnittävät todella monella alalla suurta huomiota Google Maps arvosteluihin, joten nämä kysymykset ja tuskastelut ovat hyvin ymmärrettäviä.
Näihin kaivataan ratkaisua, joten kirjoitin tämän oppaan. Kerron ensin lyhyesti, miksi Google Maps arvostelut ovat niin tärkeitä. Tämän jälkeen edetään käytännön vinkein pohtimaan sitä, kuinka saada arvosteluja Googlessa. Lopulta tarkastellaan, miten maineenhallinnan työkalu voi auttaa helpottamaan tätä ongelmaa.
Miksi Google-arvostelut ovat tärkeitä yrityksille?
Google-arvostelujen vaikutus yrityksen maineeseen on selvä. Jokainen yritys tarvitsee arvosteluja Google Mapsiin ja lisäksi niiden olisi tärkeä olla positiivisia. Asiakkaat tekevät valintansa Google Maps arvioiden kautta. Minkä kampaamon valitsisin? Minkä eläinlääkäriaseman valitsisin? Kenet valitsisin asianajajakseni?
Jos asiakas tekee haun Google Mapsista lähellä olevista palveluistaan, saa hän eteensä yrityksen nimen, osoitteen sekä tähdet ja arvioiden määrän. Tämä ohjaa vahvasti asiakasta eteenpäin hänen valintaprosessissaan.
Google-arvostelujen merkitystä yrityksille ei voi liioitella. Ne toimivat tehokkaana välineenä, joka voi merkittävästi muokata asiakkaiden käsityksiä ja vaikuttaa ostopäätöksiin. Suuri määrä myönteistä palautetta ei ainoastaan lisää verkkonäkyvyyttäsi vaan myös lisää uskottavuuttasi potentiaalisten asiakkaiden silmissä.
Arvosteluja Google Mapsiin – Miten saada yritys näkyviin Google Mapsissa?
Arvosteluja on mahdoton saada, mikäli yrityksesi ei ole näkyvillä Google Mapsissa. Jotta saat yrityksesi näkyviin Google Mapsiin, täytyy sinun luoda Google Yritysprofiili. Pääset ylläpitämään yritysprofiiliasi tästä ja klikkaamalla napista Ylläpidä ja lisää yrityksesi perustiedot.
Tämän jälkeen yritys on valmis vastaanottamaan arvioita. On kuitenkin tärkeää myös varmentaa yrityksen omistajuus, jotta voit vastata arvioihin ja parantaa yrityksen profiilia.
Mikäli yrityksesi löytyy jo Google Mapsista, voit etsiä yrityksesi ja klikata kohdasta Ilmoittaudu yrityksen omistajaksi.
Tämän jälkeen sinua pyydetään varmistamaan, että todella omistat kyseisen yrityksen. Yleisin tapa tälle on se, että sinulle lähetetään kirje Googlelta, jossa on tarkistuskoodi, jolla varmistat itsesi yrityksen omistajaksi.
Positiivisten arvioiden merkitys Googlessa ja Google Maps arvostelujen vaikutus yrityksen maineeseen
Vastaus siihen, kuinka saada arvosteluja Googlessa on hyvin tärkeä. Mutta tätä ennen on tärkeää ymmärtää myös se, mikä on niiden vaikutus ihmisiin sekä yrityksen maineeseen. Arvostelut ovat tärkeitä yritykselle. Me ihmiset olemme laumaeläimiä ja muiden mielipiteillä on merkitystä. Mikäli yrityksellä ei ole lainkaan arvioita, herättää se epäilyksiä: Eikö kukaan käy täällä? Eikö yritys ole toiminnassa? Tämä on tietysti suuri mainehaitta ja laskee ihmisen todennäköisyyttä käyttää yrityksen palveluita.
Vastakohta tälle on paljon arvioita ja arvosteluita, joiden joukossa on myös useita viimeaikaisia arvioita. Pääosan on oltava positiivisia, mutta negatiivisten arvioiden olemassaolo ei ole myöskään huono asia. Tämä lisää ihmisen tunnetta siitä, että tässä paikassa on säpinää ja arvostelut ovat selvästi aitoja. Tähän yritykseen kannattaa perehtyä lisää!
Tiesitkö, että Google Maps arviot vaikuttavat myös sijoitukseesi Google Maps hauissa? Tämä on todella tärkeää fyysisille toimipisteille. Mikäli sinulla ei ole lainkaan arvioita ja asiakas etsii esimerkiksi kiinteistönvälitystoimistoa, on hyvin epätodennäköistä, että yrityksesi sijoittuu listalla korkealla. TARVITSET lisää arvioita, jotta sijoittuisit korkealle hakutuloksissa. Ja korkeat hakutulossijoitukset vaikuttavat suoraan myyntiin.
- 72% of kuluttajista, jotka tekivät paikallisen haun, vierailivat 8 km sisällä olevassa toimipisteessä. (HubSpot Marketing Statistics)
- 18% mobiililaitteellaan paikallisen haun tehneistä kuluttajista ostivat yritykseltä päivän sisällä, kun taas vain 7% yleisistä hauista johti myyntiin. (Think with Google)
- 78% paikallisista hauista johtaa myyntiin. (SEO Tribunal)
- 92% hakijoista valitsee yrityksen paikallisten hakutulosten ensimmäiseltä sivulta. (Nectafy)
Voit lukea lisää positiivisten ja negatiivisten arvostelujen merkityksestä yritykselle tästä.
Lisää arvioita Googleen – miten saada positiivisia arvosteluja Google Mapsiin?
Muista, että sen lisäksi, että arvostelut vaikuttavat uusien asiakkaiden hankintaan, vaikuttavat ne myös nykyisiin asiakkaisiisi. Vaikka asiakas olisi ollut tyytyväinen saamaansa palveluun, mutta lukisi jälkikäteen useita haukkuvia arvosteluita, saattaisi hänen mielipiteensä muuttua. Tämän vuoksi hyvää palvelua tarjoava yritys tarvitsee hyvät arvostelut Googleen pitääkseen maineensa hyvänä.
Tämän vuoksi tarvitaan lisää arvioita Googleen, miten niitä sitten saa?
Kuinka saada arvosteluja Googlessa: Pyydä arvioita asiakkailta
Tämä on tärkein kohta. Jos et pyydä palautetta, et tule luultavasti saamaan sitä. Todennäköisemmin saat palautetta huonosta palvelusta tai aivan äärimmäisen hyvästä palvelusta. Huonosta palvelusta asiakas muistaa kyllä antaa palautetta, aina. Äärimmäisen hyvästä hän kyllä haluaa antaa palautteen, mutta se saattaa jäädä muiden kiireiden alle.
Jos pyydät palautetta, saat herkemmin hyvät arvostelut Googleen myös perustyytyväisiltä asiakkailta.
Mikäli haluat toteuttaa alla olevat tavat helposti ja tehokkaasti, voit ottaa käyttöön yritysten maineenhallintapalvelu AutomaattisestiMH:n, jolloin saat helposti lisää arvioita Googleen sekä muille alustoille.
1. Asiakkaiden arvostelut Googleen: Henkilökohtainen pyyntö
Pyydä asiakasta jättämään Google Maps arvio hänen asioidessaan yrityksessäsi. Tämä on yleensä arvostelun jättämisen todennäköisyyden kannalta varmin tapa henkilökohtaisuutensa vuoksi, mutta samalla tavoista ehdottomasti työläin.
2. Tee arvostelun jättämisestä helppoa kivijalassa: QR-koodi tai NFC-kortti
Kassalle tai muulle tiskille, joka on näkyvällä paikalla ja jonka ohi asiakas kävelee, voi asettaa arvostelupyynnön QR-koodilla. Näin asiakas voi helposti jättää puhelimellaan arvostelun QR-koodin skannaamalla ja saat lisää arvioita Googleen.
Toinen tapa on NFC-kortit, jolloin asiakas voi jättää arvionsa koskettamalla korttia puhelimellaan. NFC-kortti voi olla kiinnitettynä ravintolaan tai ne saa helposti työntekijöille mukaan, jos on kyse liikkuvammasta työstä.
3. Arvostelut helposti Googleen jälkikäteen: Sähköposti tai tekstari asiakkaalle
Tämä on kustannustehokas ja vaivaton tapa. Automatisoidut sähköposti- ja tekstarikampanjat saavuttavat suuren osan asiakaskunnastasi, mikäli sinulla on heidän sähköpostiosoitteensa tai puhelinnumeronsa.
Muotoile mukava ja aito viesti, jonka lähetät sopivalla hetkellä asiakkaalle. Usein tämä on esimerkiksi pian tuotteen tai palvelun käytön jälkeen.
Koko prosessi kannattaa ehdottomasti automatisoida, sillä mikäli sinulla on kymmenenkin asiakasta kuukaudessa, kuluu arvostelupyyntöjen lähettämiseen aivan liikaa aikaa. Automatisoidusti jokaiselle asiakkaalle lähtee oikeanlainen viesti oikeaan aikaan.
Kannusta asiakas jättämään palautetta
Et voi palkita asiakasta (tai arvostelua pyytävää työntekijää) arvostelun jättämisestä alennuksilla, ilmaisilla tuotteilla tai muilla hyödykkeillä. Googlen arvostelusäännöt estävät tällaisen toimintatavan.
Sallitumpi tapa on kannustaa asiakasta antamaan arvionsa kertomalla rehellisesti, kuinka hyödyllisiä arvostelut yrityksellesi ovat. Muista myös reagoida saatuihin arvosteluihin ja kiittää asiakkaita niistä!
Arvostelujen hallinta ja seuranta
Arvosteluihin vastaaminen
Positiivinen palaute on hieno asia ja sen jättäminen vaatii asiakkaalta ylimääräistä vaivaa. Suurin osa hyvän asiakaskokemuksen saaneista asiakkaistasi ei jätä minkäänlaista palautetta. Tämän vuoksi on hyvä muistaa kiittää niitä, jotka jättävät positiivista palautetta, vastaamalla heidän arvosteluunsa!
Tämä pieni vaiva voi tehdä suuren eron, sillä monet yritykset jättävät vastaamatta erityisesti positiivisiin palautteisiin. Negatiivisiin palautteisiin vastaaminen tuntuu usein loogisemmalta, koska halutaan selittää, miksi asiakkaalle kävi kuten kävi. Kuitenkin positiivisiin palautteisiin vastaaminen rohkaisee myös muita jättämään positiivista palautetta.
Muista vastata jokaiselle yksilöllisesti. Sama leikkaa-ja-liimaa vastaus jokaiselle arvostelulle voi tuntua masentavalta ja jopa huonommalta kuin täysin vastaamatta jättäminen. Jokainen meistä haluaa tulla huomatuksi yksilöinä, ei yhtenä osana loputonta asiakasmassaa. Vastaamalla jokaiselle yksilöllisesti edesautat tätä kokemusta ja vahvistat asiakassuhteita.
Näiden vinkkien avulla voit lisätä positiivisten arvostelujen määrää Google Mapsissa ja parantaa yrityksesi näkyvyyttä ja mainetta verkossa.
Negatiivisen palautteen käsittely – miten saada hyvät arvostelut Googleen?
Negatiivinen palaute on väistämätön osa verkkoliiketoimintaa. Se muodostaa merkittävän maineriskin, joka voi karkottaa potentiaalisia asiakkaita ja vahingoittaa yrityksesi imagoa. Anna asiakkaalle mahdollisuus ilmaista huolensa ennen julkisen palautteen jättämistä.
Mielestään huonoa palvelua saanut asiakas haluaa kertoa kokemastaan vääryydestä. Mikäli annat asiakkaalle tavan olla helposti yhteydessä yritykseesi, jotta palaute välittyy sinulle, saattaa huono asiakaskokemus muuttua paremmaksi ja huono arviota ei tulekaan.
Asian voi esimerkiksi ratkaista siten, että arvostelulomakkeesi reagoi heti tyytymättömiin asiakkaisiin antamalla heille mahdollisuuden olla yhteydessä asiakaspalveluusi. Näin kohtaat tyytymättömät asiakkaat ja saat hyvät arvostelut Googleen.
Älä vastaa heti – vastaa, kun olet rauhoittunut
Mikäli saat kuitenkin negatiivista palautetta, muista vastata myös näihin erityisen yksilöllisesti. Kuule asiakasta ja pahoittele, mikäli pahoitteluille on tarvetta. Ole neutraali äläkä ota ensimmäistä tunnereaktiota mukaan vastaukseesi. Jos arvostelu on erityisen ilkeä ja asiaton, älä vastaa siihen heti. Anna mielialasi asettua ja vastaa palautteeseen vasta rauhoituttuasi.
Älä anna negatiivisen palautteen jarruttaa yrityksesi menestystä, vaan ota se vastaan tilaisuutena parannuksiin. Luo lomake, joka tunnistaa tyytymättömät asiakkaat ja ohjaa heidät ottamaan yhteyttä palautteen antamisen sijaan.
Arvostelujen kerääminen, hallinta ja hyödyntäminen AutomaattisestiMH maineenhallintatyökalun avulla
Maineenhallintatyökalu AutomaattisestiMH auttaa sinua sekä keräämään, hallitsemaan ja hyödyntämään saatuja arvioita. Työkalun avulla saat lähetettyä asiakkaillesi sähköpostiviestit tai tekstiviestit, joissa pyydät arvosteluita Google Mapsiin tai useammillekin eri alustoille.
Tämän lisäksi pystyt helposti hallinnoimaan eri alustoilla saamiasi arvosteluja ja vastaamaan niihin. Mikäli vastauksen keksiminen on hankalaa, voit saada tekoälyn avuksesi vastauksen laatimiseen.
Saatuja arvosteluja kannattaa hyödyntää! Tämän vuoksi parhaat asiakasarvostelut kannattaa jakaa omille sosiaalisen median kanaville.
Lopuksi
Nyt toivottavasti tiedät, kuinka saada arvosteluja Googlessa. Tämä tieto ei kuitenkaan vielä riitä – arvostelujen kerääminen on otettava strategisesti haltuun ja siihen on luotava prosessit. Työntekijöiden on oltava mukana pyytämässä arvosteluja, jonka lisäksi arvostelujen pyytäminen kannattaa automatisoida.
Vaikka tämä on taas lisää työtä ja pohdittavaa niin muista, että tämäkin työ muuttuu lopulta euroiksi. Kun saat lisää arvioita Googleen, nousee yrityksesi korkeammalle Google Maps hakutuloksissa.
Oliko artikkeli hyödyllinen? Laita se jakoon tai…arvostele yritykseni vaikka Google Mapsissa?
Lisää ensimmäinen kommenttisi tähän artikkeliin